کاهش درآمد مشاورین املاک به دلیل افت معاملات

آرش توکلی
1398/03/20
185
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش درآمد مشاورین املاک به دلیل افت معاملات

در شش ماه اخیر میزان خرید و فروش مسکن به دلیل تورم اقتصادی و رشد قیمت ارز و طلا با کاهش چشم گیری همراه بوده است. قدرت خرید مردم نیز با افت مواجه شده

در شش ماه اخیر میزان خرید و فروش مسکن به دلیل تورم اقتصادی و رشد قیمت ارز و طلا با کاهش چشم گیری همراه بوده است. قدرت خرید مردم نیز با افزایش بیش از 100 درصدی مظنه خرید آپارتمان با افت مواجه شده و تسهیلات خرید خانه که در قالب وام مسکن و وام مسکن جوانان ارائه می شد به دلیل عدم پوشش دهی هزینه خرید خانه بدون استفاده و متقاضی باقی مانده است. 3 برابر شدن تعرفه مسکن ناشی از جهش قیمت دلار از سال 1396 آغاز شد و موجب افت معاملات و به تبع آن کاهش درآمد دفاتر املاک شد، برخلاف دیدگاه برخی از عموم که تصور می کنند افزایش قیمت ها سبب رشد درآمد واسطه های ملکی و بنگاه های معاملاتی می شود، با رشد تعرفه خرید و فروش مسکن و افت شدید حجم معاملات مشاورین املاک اولین قربانی پرش قیمت مسکن هستند و به دلیل نزول قراردادهای ثبتی ضرر قابل توجهی نصیب مشاورین املاک شده است.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، افزایش میزان اجاره بها در کلان شهرها به ویژه تهران نیز موجب نارضایتی و سردگمی متقاضیان شد، به طوری که در آستانه فصل تابستان و شروع نقل و انتقالات تابستانی مردم با مشاهده قیمت رهن و اجاره آپارتمان متعجب شده و هزینه اجاره بها با ارزش واقعی ملک و بودجه متقاضیان هم خوانی ندارد. به همین دلیل بخش زیادی از وقت مستاجران صرف پیدا کردن یک واحد مناسب و مقرون به صرفه با توجه بودجه آن ها می شود. یکی از مشاورین املاک واقع در شمال تهران نیز می گوید: از ابتدای سال تاکنون فقط یک قرارداد نوشته است. او با اشاره به رکود بازار مسکن خاطر نشان می کند که دفتر ما نیز استیجاری می باشد و از عهده پرداخت اجاره بها آن بر نمی آییم.
 این وضعیت تنها سبب کسب سود بیشتر برای واسطه های غیر قانونی و دلالان ملکی شده است. سوداگران قیمت گذاری دلخواه، جو روانی و حباب قیمتی را در بازار املاک ایجاد کرده و سود شگفت انگیزی از دلالی معاملات به جیب می زنند و هیچ مرجع قانونی هنوز موفق به ساماندهی بازار مسکن و برخورد با سوداگری در این بخش نشده است.
منبع: شهر خبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.