کاهش رغبت انبوه سازان به ساخت واحدهای مسکونی جدید

آرش توکلی
1397/06/11
180
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاهش رغبت انبوه سازان به ساخت واحدهای مسکونی جدید

ساخت وساز آپارتمان در کلان شهرها به ویژه تهران یکی از تجارت های پر سود برای بساز و بفروشها محسوب می شود، اما با شروع سال 1397 و افزایش روز افزون قیمت سکه و دلار بازار مسکن نیز با گرانی بیش از حد تعرفه خرید و فروش مسکن رو به رو شد

ساخت وساز آپارتمان در کلان شهرها به ویژه تهران یکی از تجارت های پر سود برای بساز و بفروشها محسوب می شود، اما با شروع سال 1397 و افزایش روز افزون قیمت سکه و دلار بازار مسکن نیز با گرانی بیش از حد تعرفه خرید و فروش مسکن رو به رو شد و میزان معاملات ملک و املاک به پایین ترین حد خود در 9 ماه گذشته رسیده است.
قیمت مصالح ساختمانی نیز با وجود این که در داخل تولید می شود و وابسته به نرخ دلار نمی باشد، با رشد 50 درصد همراه شد، که به همین دلیل میزان صدور پروانه های ساختمانی با افت محسوسی رو به رو شده است. حتی مالکان واحدهای مسکونی آماده نیز در شرایط کنونی بازار حاضر به فروش خانه های خود نیستند و با هدف کسب سود بیشتر از فروش آپارتمان های خود در این بازه زمانی صرف نظر می کنند.
به گزارش متراژ بزرگ ترین پورتال ملک و املاک کشور با تخفیف های ویژه به نقل از دنیای اقتصاد، تحقیقات میدانی از بازار ساخت و ساز آپارتمان در پایتخت نشان می دهد، در حال حاضر مشارکت بساز و بفروش ها با صاحبان املاک کلنگی برای تخریب و نوسازی خانه ها به شدت کاهش یافته، که مهمترین دلیل این موضوع رشد قیمت مسکن و مصالح ساختمانی می باشد.
در شرایط کنونی به دلیل عدم ثبات قیمت ها و گرانی غیر قابل پیش بینی مصالح ساختمانی و سایر هزینه های ساخت و ساز ، برآورد هزینه تمام شده ساخت خانه برای انبوه سازان غیر قابل پیش بینی می شود و به همین دلیل سازنده ها حاضر به ریسک و ساخت وساز واحدهای مسکونی در این شرایط نمی باشند.
کاهش قدرت خرید مردم و پیش بینی رکود مجدد بازار مسکن نیز از عواملی است که باعث عدم گرایش بساز و بفروشها به ساخت واحدهای مسکونی جدید شده و تنها در صورت حمایت دولت و پایداری قیمت ها می توان امیدوار بود که میزان ساخت وساز و صدور پروانه های ساختمانی به حالت عادی خود بازگردد.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.