کاهش معاملات مسکن در فروردین ماه 1398

آرش توکلی
1398/01/20
166
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش معاملات مسکن در فروردین ماه 1398

در روزهای پایانی سال 97 حجم خرید و فروش مسکن افزایش یافت و متقاضیان حضور فعالی برای معامله واحد مسکونی مورد نظر خود داشتند. برخی از

در روزهای پایانی سال 97 حجم خرید و فروش مسکن افزایش یافت و متقاضیان حضور فعالی برای معامله واحد مسکونی مورد نظر خود داشتند. برخی از اجاره نشین ها نیز اقدام به تمدید قراردادهای خود در اسفند ماه نمودند. اما با شروع سال جدید و با گذشت 20 روز از فروردین ماه معاملات مسکن در پایتخت متوقف شده و به دلیل عبور کف قیمت های پیشنهادی از سقف قدرت خرید متقاضیان، میزان خرید و فروش املاک با افت چشم گیری روبه رو شده است.
به گزارش متراژ، سامانه جامع خرید و فروش مسکن، شواهد میدانی از بازار خرید و فروش مسکن که به صورت اسمی دو روز و به صورت واقعی 10 روز از آغاز به کار آن در سال جدید سپری می شود، حاکی از آن است که در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید و رشد حاشیه نشینی، تعداد خانه های خالی از سکنه در تهران رو به افزایش و تمایل به ساخت و ساز نیز به دلیل نوسان قیمت مصالح ساختمانی کاهش یافته است. غیر قابل پیش بینی بودن شرایط اقتصادی کشور نیز یکی از اصلی ترین دلایل عدم حضور سرمایه گذاران در بخش مسکن می باشد، شرایط بازار فعلی و تورم اقتصادی ممکن است باعث بروز شوک اقتصادی جدید شود، به همین دلیل انبوه سازان حاضر به ریسک و شروع پروژه های ساخت و ساز جدید نیستند.
برخی از کارشناسان معتقدند در صورت تحقق وعده دولت مبنی بر ساخت 400 هزار واحد مسکونی در سال 1398، بازار مسکن از رکود و تورم خارج می شود و متقاضیان با تمایل بیشتری در بازار حضور پیدا خواهند کرد. میانگین قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان نیز با تولید مسکن با کاهش روبه رو می شود و مردم در این شرایط قادر به انتخاب و معامله ملک مورد نظر خود خواهند بود.
حال باید دید که آیا سیاست های جدید وزیر راه وشهرسازی در بخش تولید مسکن و رونق بازار ملک و املاک در سال 98 محقق می شود، یا مشکلات و شرایط مانع از تحقق وعده های اسلامی در خصوص تولید مسکن خواهد شد.
منبع:  دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.