کاهش میزان صدور پروانه ساختمانی در سال 98

آرش توکلی
1398/09/09
485
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش میزان صدور پروانه ساختمانی در سال 98

با گذشت بیش از 8 ماه از سال جاری و نزدیک شدن به ماه های پایانی سال تنها 37 هزار پروانه ساخت در کشور صادر شده که این آمار نشان می دهد میزان تمایل برای ساخت واحدهای مسکونی با افت چشم گیری رو به رو گردیده است

با گذشت بیش از 8 ماه از سال جاری و نزدیک شدن به ماه های پایانی سال تنها 37 هزار پروانه ساخت در کشور صادر شده که این آمار نشان می دهد میزان تمایل برای ساخت واحدهای مسکونی با افت چشم گیری رو به رو گردیده است. تا چند سال گذشته بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه گذاری شناخته می شد و افراد زیادی پول های سرگردان خود را به منظور کسب سود بیشتر به سمت این بخش هدایت می کردند. انبوه سازی و فروش آپارتمان به عنوان شغلی پردرآمد و پول ساز محسوب می شد و برخی از سازندگان در کلان شهرها سودهای قابل توجهی از فروش خانه به جیب می زدند. نرخ خرید زمین و مصالح ساختمانی نیز مقرون به صرفه بود و در نتیجه قیمت تمام شده ساخت برای انبوه سازان بسیار ایده آل بود. اما از نیمه دوم سال 96 و پس از خروج آمریکا از برجام، تحریم های جدید علیه ایران شکل گرفت و نرخ دلار با افزایش روز افزون روبه رو شد، به طوری که در 8 ماه قیمت دلار از 4 هزار تومان به بیش از 15 هزار تومان رسید و تورم اقتصادی شدیدی در کشور به وقوع پیوست. بازار مسکن نیز متاثر از بازارهایی نظیر ارز و طلا قرار گرفت و میانگین خرید خانه در کلان شهرها به صورت متوسط بیش از 100 درصد افزایش یافت. نرخ خرید مصالح ساختمانی و زمین برای ساخت و ساز نیز گران شد و در نتیجه سرمایه گذاران و انبوه سازان از حضور و ساخت و ساز در در بخش ملک و املاک انصراف دادند و سرمایه خود را به سمت بازارهایی نظیر ارز و طلا هدایت کردند.
طبق اعلام دفتر برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی در 8 ماه ابتدای امسال 37 هزار و 266 فقره پروانه ساختمانی صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان صدور پروانه ساختمانی 19 درصد کاهش داشته است. بیشترین تعداد پروانه های ساختمانی در سال 98 در اردیبهشت ماه صادر شده و کمترین میزان در مهر ماه سال جاری به ثبت رسیده است.
منبع: ایسنا

 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.