آشنایی با انواع وام مسکن و بهترین وام مسکن

سارا حسنی
1397/02/04
426
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با انواع وام مسکن و بهترین وام مسکن

شاید تاکنون شعارها وپیشنهادهای تبلیغاتی زیادی را در خصوص وام مسکن و شرایط اعطای تسهیلات مسکن برای خرید واحد مسکونی شنیده باشید. به گزارش متراژ به نقل از دنیای اقتصاد، وام مسکن یکی از اصلی ترین روش ها برای تامین هزینه ساخت و ساز و خرید مسکن می باشد که از گذشته مورد توجه افراد قرار گرفته است. در شرایط حاضر و با توجه به بازار مسکن و میزان تورم یکی از مهمترین دغدغه ها انتخاب و استفاده از وام مسکن ایده آل و مقرون به صرفه است. تسهیلات و وام های خرید مسکن معمولا از طریق بانک مسکن اعلام می شود و وام خرید مسکن غالبا به دو شکل وام ارزان قیمت ویژه خانه اولی ها و تسهیلات خرید مسکن با روش اوراق حق تقدم می باشد. قابل ذکر است در شرایط زمانی خاص بانک های دیگر نیز به صورت مقطعی تسهیلات مسکن به متقاضیان پرداخت می نمایند.

شاید تاکنون شعارها و پیشنهادهای تبلیغاتی زیادی را در خصوص وام مسکن و شرایط اعطای تسهیلات مسکن برای خرید واحد مسکونی شنیده باشید.
به گزارش متراژ به نقل از دنیای اقتصاد، وام مسکن یکی از اصلی ترین روش ها برای تامین هزینه ساخت و ساز و خرید مسکن می باشد که از گذشته مورد توجه افراد قرار گرفته است. در شرایط حاضر و با توجه به بازار مسکن و میزان تورم یکی از مهمترین دغدغه ها انتخاب و استفاده از وام مسکن ایده آل و مقرون به صرفه است.
تسهیلات و وام های خرید مسکن  معمولا از طریق بانک مسکن اعلام می شود و وام خرید مسکن غالبا به دو شکل وام ارزان قیمت ویژه خانه اولی ها و تسهیلات خرید مسکن با روش اوراق حق تقدم می باشد. قابل ذکر است در شرایط زمانی خاص بانک های دیگر نیز به صورت مقطعی تسهیلات مسکن به متقاضیان پرداخت می نمایند.

انواع وام بانکی برای خرید مسکن :
دو نوع وام مسکن دارای مزایا و معایبی است که اطلاعات دقیق مردم از آن ها باعث رفع پرسش ها و سهولت انتخاب یکی از این دو روش می شود. وام یکم فقط ویژه افرادی است که اولین بار اقدام به خرید مسکن می نمایند ولی اوراق قابل استفاده برای همه ثبت نام کنندگان می باشد.
نرخ سود وام یکم بسته به واحد محاسبه می شود:
1-برای خانه های معمولی 9.5 درصد
2-آپارتمانهای واقع در بافت فرسوده 8 درصد
شایان ذکر است، میزان نرخ سوده وام اوراق مشترک نیز به صورت ثابت و 17.5 درصد می باشد.
تفاوت دریافت وام یکم و اوراق :
1-1خرید خانه های حداکثر 15 سال ساخت مشمول استفاده از وام یکم می شود ولی وام اوراق خانه های حداکثر 20 سال ساخت نیز قابل استفاده می باشد.
2-1 وام یکم در شهر تهران:
الف: داوطلبان فردی مجرد 100 میلیون تومان (80 میلیون تومان وام یکم به انضمام 20 میلیون تومان وام جعاله)
ب: زوجین متقاضی خانه اولی می توانند 180 میلیون تومان (160 میلیون وام یکم  به اضافه 20 میلیون تومان وام جعاله) استفاده نمایند.
 
2-سقف وام اوراق
الف: داوطلبان انفرادی مجرد (90 میلیون تومان به همراه وام 10 میلیون تومانی بدون سپرده و وام 20 میلیونی جعاله)
ب: برای زوجین  140 میلیون تومان (تسهیلات 100 میلیونی اوراق به اضافه وام بدون سپرده 20 میلیونی و وام 20 میلیونی جعاله)
3-در وام یکم متقاضی درخواست کننده تسهیلات باید مبلغ 40 میلیون تومان یک سال در بانک سپرده گذاری کند و در وام اوراق متقاضی حتما باید اوراق را خریداری کند.
4-اقساط ماهانه وام یکم از اقساط وام اوراق کمتر و مقرون به صرفه تر می باشد.
5-در صورتی که متقاضی نیاز به استفاده از تسهیلات آنی را داشته باشد می تواند از وام اوراق استفاده کند و نیاز به سپرده گذاری یک ساله ندارد و در صورت تکمیل بودن مدارک در بازه زمانی حدود یک ماهه وام به متقاضی پرداخت می شود.
6-در وام یکم شخص باید یک سال پول خود را سپرده کند و در دوره یک ساله سودی به پول سپرده شده تعلق نمی گیرد و باید حتما مشمول خانه اولی باشد.

جمع بندی راهنمایی انتخاب بهترین وام مسکن:
افراد با توجه به شرایط اقتصادی و هم چنین میزان درآمد خود می توانند یکی از دو روش وام یکم یا اوراق را انتخاب نمایند که در صورتی که متقاضی متاهل و خانه اولی باشد پیشنهاد می گردد از وام یکم مسکن استفاده نماید.
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.