چالش دریافت مالیات از خانه های خالی

آرش توکلی
1397/02/17
248
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چالش دریافت مالیات از خانه های خالی

بازار مسکن و خرید و فروش خانه در پایان سال 1396 و شروع سال جدید با نوساناتی روبه رو بوده است و افزایش قیمت مسکن و هم چنین رشد نرخ ارز و سکه باعث گرانی قیمت املاک شد. هرچند که که در سه ماهه پایانی سال گذشته نیز در برخی از مناطق شهر تهران نرخ هر متر مربع واحد مسکونی تا 45 درصد نیز افزایش یافته بود. در این مقاله متراژ به بررسی دلایل گرانی مسکن و کاهش رونق معاملات املاک از نگاه کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی خواهد پرداخت.

بازار مسکن و خرید و فروش خانه در پایان سال 1396 و شروع سال جدید با نوساناتی روبه رو بوده است و افزایش قیمت مسکن و هم چنین رشد نرخ ارز و سکه باعث گرانی قیمت املاک شد. هرچند که که در سه ماهه پایانی سال گذشته نیز در برخی از مناطق شهر تهران نرخ هر متر مربع واحد مسکونی تا 45 درصد نیز افزایش یافته بود.
در این مقاله متراژ به بررسی دلایل گرانی مسکن و کاهش رونق معاملات املاک از نگاه کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی خواهد پرداخت.

سرمایه گذاری دلالان در بازار مسکن:
یکی از عواملی که باعث رونق بخشی و افزایش نرخ مقطعی در بازار مسکن می شود، هجوم و استقبال دلالان برای خرید و معامله مسکن است. در کشور ما مسکن و خرید ملک به عنوان کالای سرمایه ای شناخته می شود و افراد با نقل و انتقال ملک سعی می کنند تا همانند سپرده  بانکی، خانه ها را خریداری کنند و پس از مدتی و با افزایش نرخ به سود سرشاری دست پیدا کنند و متاسفانه هنوز مسکن در جامعه ما به عنوان یک نیاز مصرفی نهادینه نشده است.
این آسیب در سالیان گذشته در برخی از کشورهای اروپایی نیز مشهود بود که با راهکار اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه کنترل شد و همین عامل سبب کاهش احتکار خانه توسط دلالان شد. با این حال برخی نیز با این راهکار برای کنترل و رشد بازار مسکن مخالف می باشند و عقیده دارند دلیل اصلی افزایش نرخ مسکن به دلیل نقدینگی بالا است و نقدینگی باعث افزایش خرید و فروش ملک و هدایت پول به سمت بازار مسکن می باشد.
برخی از اقتصاددانان نیز بر این باورند که سازوکار اجرایی برای شناسایی خانه های خالی وجود ندارد و حتی در صورت شناسایی و ثبت خانه های خالی و گرفتن مالیات از مالکان آن ها میزان استقبال دلالان کاهش نخواهد یافت و ملک و املاک از وضعیت کالای سرمایه ای خارج نخواهد شد.
در مجموع می توان گفت که راهکار اجرایی اخذ مالیات از خانه های خالی از سرنشین با چالش ها و آسیب های مختلفی مواجه خواهد شد. شناسایی و ثبت واحدهای مسکونی خالی و تشکیل پرونده برای دریافت مالیات از آن ها علاوه بر متحمل کردن هزینه به دولت ممکن است فساد آور باشد و باعث کاهش رونق بازار مسکن و صنایع وابسته به ساختمان سازی شود.
برنامه ریزی و اجرای مسکن اجتماعی برای اقشار آسیب پذیر و کم درآمد باعث افزایش رونق مسکن و خانه دار شدن مردم خواهد شد و بسته های حمایت دولت در قالب وام های مسکن نیز می تواند میزان قدرت خرید خانه را در جامعه افزایش دهد.

منبع: مهر

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.