علت کاهش پیش فروش واحدهای مسکونی

آرش توکلی
1397/02/24
192
زمان مطالعه: 3 دقیقه
علت کاهش پیش فروش واحدهای مسکونی

در این مقاله متراژ به بررسی عوامل کاهش سطح معاملات پیش فروش خانه می پردازد. در گذشته صاحبان ملک علاقه بیشتری به پیش فروش خانه ها و املاکی که هنوز به مرحله پایان ساخت نرسیده بود، داشتند و متقاضیان مسکن با خرید اقساطی و پرداخت در بازه های زمانی میان مدت قادر به تامین هزینه مسکن و پیش خرید خانه می شدند.

در این مقاله متراژ به بررسی عوامل کاهش سطح معاملات پیش فروش خانه می پردازد.
در گذشته صاحبان ملک علاقه بیشتری به پیش فروش خانه ها و املاکی که هنوز به مرحله پایان ساخت نرسیده بود داشتند و متقاضیان مسکن با خرید اقساطی و پرداخت در بازه های زمانی میان مدت قادر به تامین هزینه مسکن و پیش خرید خانه می شدند.
در حال حاضر سازنده های املاک با خودداری از پیش فروش مسکن بازار را تحت تاثیر قرار داده اند و میزان تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی آماده تحویل کاهش یافته و تعداد محدودی از شرکت های ساختماتی اقدام به پیش فروش آپارتمان می کنند.
دلایل افت معاملات پیش فروش مسکن :
با نگاهی به علل کاهش پیش فروش مسکن توسط بساز و بفروش ها می توان به این نتیجه رسید که پنج عامل زیر باعث افت پیش فروش خانه شده است:
1-با نوسان های بازار ارز و طلا حباب قیمت های غیر واقعی در بازار مسکن ایجاد شده و فعالان حوزه مسکن در خصوص تورم و رکود زود هنگام در این بازار هشدار می دهند.
2- حجم تقاضا برای خرید مسکن نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و با افزایش تعرفه املاک میزان خرید آپارتمان های مسکونی با افت چشم گیری مواجه شده است.
3-عدم پایداری قیمت ها در حوزه ملک و املاک باعث کم شدن تمایل سازندگان ملک، برای ساخت خانه شده و میزان ریسک پذیری سرمایه گذاران در این بازار به حداقل خود رسیده است.
4-میزان نوسان قیمت مصالح ساختمانی نیز یکی از مهمترین دلایل افت پیش فروش خانه است.
5- هنوز ابهام قانونی پیش فروش ساختمان ها برطرف نشده است و این موضوع باعث به حداقل رسیدن سطح فروش آپارتمان در بازار املاک شده است.
 
در این شرایط ساختمان سازها برای فروش آپارتمان های خود با توجه به شرایط بازار می توانند به دو صورت اقدام نمایند.
یکی از روش ها فروش واحدهای مسکونی پس از ساخت و تکمیل کامل آنهاست و دیگری پیش فروش آپارتمان های در حال ساخت می باشد.
در شرایط فعلی که تعرفه خرید و فروش املاک غیر واقعی می باشد، سرمایه گذاران مسکن دغدغه فروش آپارتمان ها و واحدهای مسکونی خود را دارند و تضمینی بابت خرید املاک، پس از ساخت نهایی وجود نخواهد داشت،به همین دلیل میزان ساخت و ساز نیز با رکود نسبی روبه رو شده است.هرچند که برخی از صاحبان ملک به دلیل مشکلات مالی اقدام به پیش فروش آپارتمان می کنند.
منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.