رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف پایتخت

آرش توکلی
1397/03/02
184
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رشد قیمت مسکن در مناطق مختلف پایتخت

میانگین قیمت مسکن در سال های گذشته در کلان شهرها به ویژه تهران همواره به صورت پلکانی افزایش یافته و باعث رکود بازار مسکن و کاهش قدرت خرید خانه شده است. تعرفه خرید و فروش واحدهای مسکونی در پایتخت از سال 1392 تا 1395 ثبات نسبی داشته و جمعا حدود 13 درصد افزایش یافته است، اما در سال 1396 جهش و ناپایداری قیمت مسکن آغاز و قیمت واحدهای مسکونی با رشد 26.1 درصدی مواجه شد.

میانگین قیمت مسکن در سال های گذشته در کلان شهرها به ویژه تهران همواره به صورت پلکانی افزایش یافته و باعث رکود بازار مسکن و کاهش قدرت خرید خانه شده است.
تعرفه خرید و فروش واحدهای مسکونی در پایتخت از سال 1392 تا 1395 ثبات نسبی داشته و جمعا حدود 13 درصد افزایش یافته است، اما در سال 1396 جهش و ناپایداری قیمت مسکن آغاز  و قیمت واحدهای مسکونی با رشد 26.1 درصدی مواجه شد.
با شروع سال جدید نقل و انتقال مسکن متاثر از نوسانات قیمت ارز و سکه و خروج ترامپ از برجام قرار گرفت و باعث نابسامانی و افزایش سرسام آور قیمت مسکن شد.
به گزارش متراژ، معاملات انجام شده در بازار مسکن پایتخت که در اردیبهشت به ثبت رسیده، مبین رشد نامتوازن تعرفه ها در مناطق 22 گانه تهران است و آمار نشان می دهد که این رشد از بازه 11 تا 70 درصد صورت گرفته است.
فروشندگان و دلالان ملک و املاک نیز به منظور افزایش سرمایه خود و اقدام به قیمت گذاری کاذب و غیر واقعی واحدهای مسکونی نمودند و این کار باعث رکود و کاهش خرید و فروش مسکن شده است.
تسهیلات خرید مسکن که تحت عنوان وام مسکن اولی ها و اوراق توسط بانک مسکن ارائه می شود نیز نتوانسته قدرت خرید متقاضیان را تقویت کند و این تسهیلات کمتر از 40 درصد هزینه خرید یک آپارتمان را تامین می کند.
سیر تحولات بازار مسکن حاکی از آن است که تعرفه ملک و املاک هرچند سال یک بار با جهش قیمتی عجیب و زیاد روبه رو می شود و این تورم باعث رشد اجاره نشینی و آسیب پذیری اقشار ضعیف در تامین هزینه های مسکن می شود.

منبع: اقتصاد آنلاین
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.