رابطه افزایش نرخ ارز و قیمت مسکن

آرش توکلی
1397/05/04
175
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رابطه افزایش نرخ ارز و قیمت مسکن

بازار ملک و املاک همواره مورد توجه سرمایه گذاران بوده و هست، زیرا مسکن به عنوان یک دارایی ثابت و قابل اطمینان، سودهی مطلوبی برای فعالان خود داشته است. اما در صورت جهش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم، فروش واحدهای مسکونی

بازار ملک و املاک همواره مورد توجه سرمایه گذاران بوده و هست، زیرا مسکن به عنوان یک دارایی ثابت و قابل اطمینان، سودهی مطلوبی برای فعالان خود داشته است. اما در صورت جهش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم، فروش واحدهای مسکونی و کسب درآمد برای مالکان بسیار سخت خواهد شد.
 در سال 1397 به دلیل نوسان شدید قیمت ارز و رشد روز افزون نرخ دلار تقاضای سرمایه گذاری در حوزه ملک و املاک به شدت کاهش یافته و تا زمان ثبات قیمت ها احتمال سرمایه گذاری در این بخش بسیار محدود خواهد بود.
تعرفه خرید و فروش مسکن نیز متاثر از رشد پلکانی نرخ دلار قرار گرفته و با شیب قابل ملاحظه ای در حال افزایش می باشد، به طوری که از فروردین ماه سال جاری تا تیر به ترتیب شاهد رشد 29، 34، 44 و 53 درصدی قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم.
به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش آنلاین ملک و املاک به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به افزایش خارج از عرف و روند تغییرات نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان، میزان تقاضا برای خرید خانه کاهش چشم گیری داشته است. طبق گزارش منتشر شده از بانک مرکزی در بخش نهادهای تولید مسکن، رشد 10 درصدی دستمزد کارگران و رشد میانگین 16.7 درصدی در شاخص مصالح ساختمانی وجود داشته و این میزان افزایش همگام با رشد قیمت ها در بازارهای موازی، امری عادی به نظر می رسد.
روند تغییرات قیمت دلار و مسکن بیانگر این است که در سال 1391 بعد از افزایش 113 درصدی تعرفه ارز، رشد 45.3 درصدی در تعرفه نقل و انتقال مسکن به وقوع پیوسته است. بنابر این می توان نتیجه گرفت که میزان رشد نرخ خرید و فروش املاک همگام با تعرفه دلار حرکت می کند و این موضوع کاملا منطقی به نظر می رسد.
منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.