طرح های پیشنهادی دولت برای حمایت از اجاره نشین ها

آرش توکلی
1397/05/16
217
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طرح های پیشنهادی دولت برای حمایت از اجاره نشین ها

وزیر راه و شهرسازی از تدوین طرح پیشنهادی این وزارتخانه، برای کنترل بازار مسکن و پیشنهاد معافیت مالیاتی برای آپارتمان های متراژ پایین خبر می دهد. این در حالی است که در طی چند ماه گذشته میزان افزایش تورم اقتصادی،

وزیر راه و شهرسازی از تدوین طرح پیشنهادی این وزارتخانه، برای کنترل بازار مسکن و پیشنهاد معافیت مالیاتی برای آپارتمان های متراژ پایین خبر می دهد. این در حالی است که در طی چند ماه گذشته میزان افزایش تورم اقتصادی، باعث رشد بیش از 40 درصدی تعرفه خرید و فروش مسکن شده و متقاضیان خرید خانه به دلیل کاهش قدرت خرید حق انتخاب و معامله ملک دلخواه خود را ندارند.
به گزارش متراژ، بزرگ ترین پورتال ملک و املاک کشور به نقل از شهر خبر، عباس آخوندی در خصوص ارائه پیشنهاد به بانک مسکن برای افزایش سقف تسهیلات و محدودیت 15 ساله صندوق یکم مسکن خبر داد و افزود : دولت برای اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه و معافیت مالیاتی برای خانه های متراژ پایین لوایحی تنظیم کرده و برای دفاع و تصویب، به صحن علنی مجلس خواهد برد.
اما کارشناسان اقتصادی معتقدند ، مداخله و ورود مستقیم دولت به بازار اجاره مسکن نه تنها باعث کنترل قیمت ها نمی شود، بلکه موجب تشدید حباب تعرفه ها و نرخ اجاره بها خواهد شد و دولت به روش نظارت غیر مستقیم می تواند از اقشار اجاره نشین کم درآمد جامعه حمایت نماید.
با این حال فشار افکار عمومی و گرانی بی سابقه قیمت ارز و سکه باعث نابسمانی در بازار مسکن شده، به همین دلیل دولت برای کنترل سریع ناپایداری قیمت اجاره مسکن، طرح تشویقی مالیاتی را برای کاهش نرخ اجاره بها در نظر گفته و راهکار قراردادهای اجاره بهای مدت دار را برای مهار گرانی و حمایت از مستاجران پیش بینی نموده است.
هرچند که تجربه چند دهه سیاست گذاری در حوزه ملک و املاک نشان می دهد، که چاره اندیشی برای این مشکلات با سیاست دستوری امکان پذیر نخواهد بود و تصویب چنین قانون هایی، تجربه یک شکست دیگر را در تعرفه گذاری دولتی مسکن رقم خواهد زد.
منبع: شهر خبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.