کاهش ساخت و ساز واحدهای مسکونی در پایتخت

آرش توکلی
1397/06/07
189
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاهش ساخت و ساز واحدهای مسکونی در پایتخت

طبق آمار رسمی ثبت شده در سامانه های ملکی کشور، میزان معاملات مسکن شهر تهران در پایان مرداد ماه نسبت به ماه گذشته 35 درصد و در قیاس با مرداد ماه سال گذشته 96 درصد کاهش یافته است.

طبق آمار رسمی ثبت شده در سامانه های ملکی کشور، میزان معاملات مسکن شهر تهران در پایان مرداد ماه نسبت به ماه گذشته 35 درصد و در قیاس با مرداد ماه سال گذشته 96 درصد کاهش یافته است. گرانی بیش از حد تعرفه خرید و فروش مسکن از یک سو و کاهش قدرت خرید مردم از سوی دیگر باعث نابسمانی و رکود بازار مسکن شده و کارشناسان اقتصادی معتقدند که این بازار دیگر ظرفیت افزایش قیمت را ندارد.
رشد نرخ طلا و سکه نه تنها باعث دو برابر شدن قیمت کالاهای وارداتی شده بلکه موجب گرانی مصالح ساختمانی که در کشور تولید می شوند، نیز گردیده است، به همین دلیل بساز بفروش ها و سرمایه گذاران علاقه ای به ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید ندارند و منتظر ثبات در بازار مسکن هستند.
به گزارش متراژ بزرگ ترین وب سایت ملک و املاک کشور به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش های میدانی از میزان ساخت و ساز آپارتمان در تهران، نشان می دهد که حجم صدور پروانه های ساختمانی که از فروردین ماه با افزایش همراه بوده است اما با شروع فصل تابستان افت کرده و تیراژ ساخت مسکن تا سقف 22 درصد کاهش یافته است.
از مهمترین عوامل کاهش ساخت و ساز در تهران، رشد میانگین قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن آلات بوده که قیمت آن با جهش 72 درصدی رو به رو شده است. علاوه بر افزایش ناگهانی قیمت مصالح ساختمانی، رشد میانگین تعرفه خرید واحدهای کلنگی و زمین که تا سقف 30 درصد گران شده که این موضوع باعث عدم علاقه سازندگان و سرمایه گذاران به ساخت واحدهای مسکونی گردیده است.
با وجود کاهش آمار ساخت واحدهای مسکونی در خرداد ماه سال جاری، میانگین تیراژ ساخت آپارتمان به لحاظ میزان انطباق با نیاز بازار در سطح قابل قبولی قرار دارد و هنوز بیش از 2 میلیون آپارتمان خالی از سکنه در کشور وجود دارد.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.