طرح پیشنهادی برای افزایش سقف وام مسکن تا 300 میلیون تومان

آرش توکلی
1397/06/19
228
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طرح پیشنهادی برای افزایش سقف وام مسکن تا 300 میلیون تومان

با افزایش قیمت خرید و فروش آپارتمان طی ماه های گذشته، قدرت خرید متقاضیان مسکن به کمترین سطح خود از سال 1394 رسیده و در حال حاضر نسبت ارزش وام خرید مسکن در شهرهای بزرگ که 80 میلیون تومان می باشد،

با افزایش قیمت خرید و فروش آپارتمان طی ماه های گذشته، قدرت خرید متقاضیان مسکن به کمترین سطح خود از سال 1394 رسیده و در حال حاضر نسبت ارزش وام خرید مسکن در شهرهای بزرگ که 80 میلیون تومان می باشد، به میانگین نرخ یک واحد مسکونی 50 متر مربعی در شهر تهران به کمتر از 23 متر مربع نزول یافته است.
میزان عرضه و تقاضا نیز در بازار مسکن نامتوازن شده و تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی متراژ پایین به دلیل کاهش قدرت خرید، افزایش یافته اما عمده فایل های پیشنهادی مربوط به آپارتمان های بالاتر از 100 متر می باشد، به همین دلیل علاوه بر عدم دسترسی مردم به خانه های متراژ پایین ، تعرفه خرید و فروش خانه های زیر 70 متر نیز بسیار رشد یافته است.
به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش ملک و املاک با به روز ترین آگهی های مسکن به نقل از دنیای اقتصاد ، روند کنونی جهش قیمت ها در حوزه معاملات مسکن سبب شده که وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان مجلس طرح های مختلفی را برای ثبات تعرفه ها پیشنهاد دهند. یکی از برنامه های مورد توجه کمیسیون عمران مجلس، افزایش سقف تسهیلات مسکن می باشد.
سید هادی بهادری در خصوص رشد چند برابری قیمت مسکن در کل کشور گفت :  پیشنهاد اصلاح تسهیلات مسکن در دستور کار است و به نظر من وام مسکن در تهران باید تا 300 میلیون تومان و در شهرستان ها تا 150 میلیون تومان افزایش یابد.
عضو کمیسیون عمران مجلس هم چنین خاطر نشان کرد : در سه ماه گذشته میزان تقاضای افراد و زوجین برای خرید اوراق مسکن بسیار کاهش یافته و وزارت راه و شهرسازی برای تسهیل در خانه دار شدن مردم به ویژه خانه اولی ها باید برنامه ویژه ای پیش بینی کند.
در مجموع باید دید که آیا دولت و نمایندگان مجلس برای اصلاح قوانین وام مسکن یکم و تامین بودجه تسهیلات خرید مسکن تا 300 میلیون به تفاهم و سازکار اجرایی دست خواهند یافت یا هم چنان متقاضیان مسکن باید از فکر خرید آپارتمان صرف نظر کنند.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.