رونق خرید و فروش مسکن در شهرهای کوچک

آرش توکلی
1397/06/16
246
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رونق خرید و فروش مسکن در شهرهای کوچک

میزان معاملات مسکن در کلان شهرها به خصوص در تهران با کاهش چشم گیری رو به رو شده است و خریداران در انتظار ثبات و پایداری قیمت ملک و املاک در نیمه دوم سال 1397 می باشند.

میزان معاملات مسکن در کلان شهرها به خصوص در تهران با کاهش چشم گیری رو به رو شده است و خریداران در انتظار ثبات و پایداری قیمت ملک و املاک در نیمه دوم سال 1397 می باشند. رشد بیش از 50 درصدی نرخ هر متر مربع آپارتمان و کاهش ارزش پول ملی نیز انبوه سازان را به سمت بازار ارز هدایت کرده و ساخت و ساز در حوزه مسکن با کاهش صدور پروانه ساختمانی به کمترین حد خود در یک سال اخیر رسیده است.
اما نقل و انتقال مسکن در شهرهای کوچک و متوسط با وجود افزایش نرخ ارز و طلا و کاهش قدرت خرید مردم با رونق همراه بوده و خانه اولی ها با استفاده از وام مسکن یکم به دنبال خرید خانه ای مقرون به صرفه و مناسب هستند.
به گزارش متراژ سامانه خرید و فروش مسکن با تخفیف های ویژه به نقل از دنیای اقتصاد، گزارش رسمی از میانگین تعرفه و میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی در شهرهای مختلف کشور نشان می دهد، حجم معاملات املاک در شهرهای کوچک در مقیاس با کلان شهرها بیشتر بوده و جهش قیمت آپارتمان ها در شهرهایی که جمعیت کمتر از 200 هزار نفر داشته اند، کمتر گزارش شده است.
بازار مسکن در تهران متاثر از رشد روز افزون قیمت سکه و دلار شرایط نابسمانی را تجربه می کند و در دو ماه گذشته با ریزش تعداد معاملات مسکن همراه بوده، در حالی که در شهرهای دیگر کشور به طور میانگین ماهانه 25 هزار معامله خرید خانه به ثبت رسیده در تهران این میزان به کمتر از 12 هزار فقره افت کرده است.
یکی از مهمترین دلایل افت نقل و انتقال واحدهای مسکونی در کلان شهرها سقف تسهیلات وام مسکن است. 80 میلیون تسهیلات بانکی تنها 20 درصد از نرخ خرید آپارتمان را پوشش می دهد و به همین دلیل مردم در شهرهای بزرگ از دریافت این تسهیلات صرف نظر می کنند.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.