دلیل اصلی جهش قیمت خرید و فروش

آرش توکلی
1397/06/18
179
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دلیل اصلی جهش قیمت خرید و فروش

پس از انتظار ده ساله سرانجام در دی ماه سال 1396 رونق به بازار مسکن بازگشت ، میزان معاملات و تقاضا برای خرید آپارتمان افزایش یافت و سیر صعودی خرید و فروش واحدهای مسکونی تا پایان سال گذشته استمرار داشت

پس از انتظار ده ساله سرانجام در دی ماه سال 1396 رونق به بازار مسکن بازگشت ، میزان معاملات و تقاضا برای خرید آپارتمان افزایش یافت و سیر صعودی خرید و فروش واحدهای مسکونی تا پایان سال گذشته استمرار داشت. اما با شروع سال 1397 و خروج آمریکا از برجام حباب قیمت ها در بازار مسکن ایجاد شد و با رشد روز افزون قیمت سکه و دلار، ناپایداری و قیمت گذاری خارج از عرف در بخش مسکن آغاز شد.
در خرداد ماه سال جاری افزایش نرخ هر متر مربع آپارتمان در تهران به بیش از 40 درصد رسید و باعث کاهش قدرت خرید مردم شد. بسیاری از خریداران و صاحبان ملک با رصد شرایط بازار املاک از نقل و انتقال مسکن صرف نظر کردند و سوداگران نیز با وسوسه جهش مجدد تعرفه مسکن باعث رکود معاملات در این حوزه شدند.
حال به دنبال رشد 62 درصدی نرخ واحدهای مسکونی، نقل و انتقالات با افت چشم گیری مواجه شده و بازار مسکن به رکود نزدیک می شود.
به گزارش متراژ بزرگ ترین موتور جستجوی ملک و املاک کشور به نقل از دنیای اقتصاد، همزمان با افزایش خارج از عرف تعرفه خرید خانه، رقم های پیشنهادی برای اجاره و رهن آپارتمان نیز بسیار بالاتر از ارزش واقعی می باشد و صاحبان خانه با استدلال گرانی نرخ دلار قصد فشار اقتصادی به مستاجران را برای تامین هزینه های مالی خود دارند.
کاهش ساخت و ساز مسکن :
مصالح ساختمانی از جمله میلگرد و سیمان در کشور تولید می شود و کالای وارداتی محسوب نمی شوند، به همین دلیل باید کمترین تاثیر را از بازار موازی به ویژه ارز داشته باشند، اما مصالح ساختمانی نیز با افزایش قیمت 50 درصدی مواجه شده و به همین دلیل سازندگان و بساز بفروش ها دیگر تمایلی به ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید ندارند.
برخی از انبوه سازان نیز به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ها و افزایش ساعتی قیمت مصالح از حضور و مشارکت در پروژه های مسکونی صرف نظر کرده اند.
منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.