ثبات قیمت ها در بازار مسکن به دلیل کاهش معاملات

آرش توکلی
1397/06/27
286
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ثبات قیمت ها در بازار مسکن به دلیل کاهش معاملات

با شروع سال 1397 و جهش نرخ سکه و دلار، بازار مسکن نیز با ناپایداری و رشد قیمت خرید و فروش آپارتمان مواجه شد و هر روز تعرفه های جدید و سرسام آوری تری برای معاملات مسکن ارائه می شد. این وضعیت باعث کاهش قدرت خرید

با شروع سال 1397 و جهش نرخ سکه و دلار، بازار مسکن نیز با ناپایداری و رشد قیمت خرید و فروش آپارتمان مواجه شد و هر روز تعرفه های جدید و سرسام آوری تری برای معاملات مسکن ارائه می شد. این وضعیت باعث کاهش قدرت خرید مردم و کاهش استفاده از وام بانکی شد و بازار مسکن را به سمت رکود هدایت کرد.
اجاره نشین ها نیز در فصل تابستان با مشکلاتی نظیر افزایش دو برابری هزینه اجاره بها و در دسترس نبودن آپارتمان های متراژ پایین روبه رو شدند و ناگزیر به مناطق جنوبی و حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت کردند.
به همین دلیل رشد قیمت مسکن در کلانشهرها به ویژه در تهران متوقف شد و دلالان و انبوه سازان در این روزها، کمتر قیمت های خارج از عرف و نجومی برای خرید خانه از مردم مطالبه می نمایند. مشاورین املاک نیز فایل های متنوع تر با قیمت های منطقی تری به متقاضیان مسکن ارائه می کنند و معتقدند در این شرایط مردم به راحتی و بدون دغدغه می توانند، ملک مورد نظر خود را پیدا و خریداری نمایند.
به گزارش متراژ سامانه آنلاین خرید و فروش مسکن به نقل از فارس، اگر چه گروهی از مشاورین املاک در ماه های گذشته موافق افزایش تعرفه ها بودند ولی کارشناسان این حوزه عقیده دارند، رشد بیش از حد قیمت ها باعث حاکم شدن رکود بازار و کاهش میزان معاملات ملک و املاک می شود و در نتیجه حتی مشاورین املاک نیز با این وضعیت متضرر می شوند.
بر اساس گزارش بانک مرکزی بعد از رکود 4 ساله مسکن، در تابستان سال جاری نرخ خرید و فروش هر متر مربع آپارتمان با رشد 62 درصدی مواجه شده که این جهش باعث کاهش قدرت خرید مردم در ماه های مرداد و شهریور ماه شده است.
منبع: فارس
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.