آیا سقف تسهیلات خرید مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید

آرش توکلی
1397/07/02
174
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا سقف تسهیلات خرید مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان خواهد رسید

در چند ماه اخیر به دلیل رشد ناگهانی تعرفه خرید و فروش مسکن در شهرهای بزرگ به ویژه در تهران میزان استفاده از تسهیلات مسکن کاهش یافته و متقاضیان معتقدند وام مسکن یکم تنها یک پنجم هزینه خرید یک واحد مسکونی را شامل می شود

در چند ماه اخیر به دلیل رشد ناگهانی تعرفه خرید و فروش مسکن در شهرهای بزرگ به ویژه در تهران میزان استفاده از تسهیلات مسکن کاهش یافته و متقاضیان معتقدند وام مسکن یکم تنها یک پنجم هزینه خرید یک واحد مسکونی را شامل می شود و با دریافت این وام قدرت خرید آن ها افزایش نمی یابد. به همین دلیل حجم معاملات ملک و املاک نیز با افت روبه رو شده و بازار مسکن در صورت ادامه همین روند به دوران رکود باز خواهد گشت.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک به نقل از ایسنا ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هیات دولت نیز در راستای حمایت از مردم طرح های مختلفی را برای ساماندهی بازار ملک و املاک در دست بررسی دارند. یکی از مهمترین این برنامه ها، افزایش تسهیلات خرید مسکن تا سقف 300 میلیون، مخصوص کلان شهرها می باشد که البته موافقان و مخالفان زیادی در خصوص این طرح اظهار نظر نموده اند.
برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که طرح افزایش تسهیلات بانکی برای خرید خانه باید چند ماه زودتر ارائه و تصویب می شد و در حال حاضر با اجرای این سیاست نیز تاثیر چندانی در تعادل بخشی بازار املاک رخ نخواهد داد.
اجاره دادن خانه های خالی از سکنه توسط دادستانی نیز یکی دیگر از طرح های نمایندگان مجلس بوده، که طبق آن مردم می توانند خانه های خالی را به سامانه دادستانی معرفی کرده و دستگاه قضایی یک ماه به مالکان خانه مهلت می دهد که واحد مسکونی خود را با نظارت کارشناس دادگستری اجاره دهند، در غیر این صورت با حکم دادستان خانه با قیمت کارشناسی اجاره داده می شود و هزینه به حساب دادگستری واریز می شود.
در جزییات طرح افزایش تسهیلات خرید آپارتمان تا سقف 300 میلیون نیز دوره باز پرداخت 30 ساله پیش بینی شده، که البته تامین اعتبار و ردیف بودجه برای تخصیص چنین وامی باید با تعامل بانک مسکن و دولت مورد بررسی قرار گیرد.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.