راهکارهای موثر برای حمایت از خانه اولی ها

آرش توکلی
1397/07/11
177
زمان مطالعه: 3 دقیقه
راهکارهای موثر برای حمایت از خانه اولی ها

در چند ماه گذشته خانه اولی ها و اقشار متوسط جامعه به دلیل رشد سرسام آور تعرفه خرید و فروش مسکن، موفق به انتخاب و معامله آپارتمان مورد نظر خود نشده اند و تورم اقتصادی و حباب قیمت ها در بازار مسکن باعث کاهش قدرت خرید مردم گردیده است.

در چند ماه گذشته خانه اولی ها و اقشار متوسط جامعه به دلیل رشد سرسام آور تعرفه خرید و فروش مسکن، موفق به انتخاب و معامله آپارتمان مورد نظر خود نشده اند و تورم اقتصادی و حباب قیمت ها در بازار مسکن باعث کاهش قدرت خرید مردم گردیده است. ثابت ماندن سقف تسهیلات بانکی علی رغم افزایش 60 درصدی نرخ خرید خانه نیز عامل نارضایتی بیشتر خانه اولی ها شده است، دولت و مجلس نیز با اذعان به عدم پوشش وام بانکی برای تامین مسکن، موفق به تامین ردیف بودجه برای افزایش سقف وام بانکی نشده اند و طرح های این حوزه به دلیل کمبود بودجه هنوز اجرایی نگردیده است.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک همراه با به روز ترین آگهی های مسکن به نقل از دنیای اقتصاد، یکی از سیاست هایی که می تواند باعث تامین سرپناه برای خانه اولی ها شود، ساماندهی و توسعه بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری است. ارائه تسهیلات ساخت ارزان قیمت و بدون سپرده توسط دولت می تواند راهکاری برای تسهیل خانه دار شدن خانه اولی ها و اقشار ضعیف باشد.
میزان استفاده از اوراق مسکن نیز به دلیل تنزل نرخ اوراق در روزهای گذشته به پایین ترین حد خود رسیده و همین کاهش شدید تقاضا باعث افت بیشتر نرخ اوراق شده است. در حال حاضر میانگین خرید هر متر مربع آپارتمان در تهران، 8 میلیون و 100 هزار تومان می باشد که میزان پوشش وام اوراق برای خرید در یک آپارتمان 80 متری تنها 15 درصد است. عدم در دسترس بودن آپارتمان های متراژ پایین نیز باعث رشد بیش از حد تعرفه این واحدها شده و میزان عرضه و تقاضای این خانه ها متناسب با نیاز مصرف کنندگان نمی باشد.
کارشناسان عقیده دارند، طرح ها و سیاست های کوتاه مدت نمی تواند باعث افزایش قدرت خرید مردم و رونق بازار مسکن شود و وزارت راه وشهرسازی باید سیاست های میان مدت صحیحی مطابق با الگوهای رفتاری متقاضیان مسکن برای ساماندهی به این بازار تدوین کند.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.