کاهش قیمت ارز چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت

آرش توکلی
1397/07/12
143
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کاهش قیمت ارز چه تاثیری بر بازار مسکن خواهد گذاشت

قیمت دلار و سکه تا هفته گذشته رکورد تازه ای ثبت کرد و دلار به مرز 20 هزار تومان رسید، اما طی هفته جاری روند کاهش قیمت ارز و طلا شروع شد و در حال حاضر نرخ معامله دلار به کمتر از 10 هزار تومان رسیده است.

قیمت دلار و سکه تا هفته گذشته رکورد تازه ای ثبت کرد و دلار به مرز 20 هزار تومان رسید، اما طی هفته جاری روند کاهش قیمت ارز و طلا شروع شد و در حال حاضر نرخ معامله دلار به کمتر از 10 هزار تومان رسیده است. به همین دلیل کارشناسان مسکن امیدوارند التهاب و ناپایداری تعرفه ها در حوزه املاک فروکش کند و قدرت خرید مردم افزایش یابد. انبوه سازان نیز امیدوارند قیمت مصالح ساختمانی به حالت اولیه بازگردد که واحدهای مسکونی نیمه کاره و متوقف شده خود را تکمیل و سرمایه سرگردان خود را به پول تبدیل کنند.
به گزارش متراژ سامانه آنلاین خرید و رهن مسکن به نقل از ایسنا، از ابتدای سال تاکنون نرخ دلار 275 درصد افزایش یافته، در حالی که رشد قیمت مسکن 74 درصد گزارش شده، حال این سوال به وجود می آید که پس از افت تعرفه دلار چند درصد نرخ معامله هر متر مربع خانه کاهش می یابد.
محمد مهدی مافی معتقد است رابطه بین قیمت دلار و نرخ تمام شده و فروش آپارتمان همواره یک به یک بوده و اگر به طور مثال نرخ دلار 12 هزار تومان ثابت بماند. یعنی ارز 200 درصد رشد یافته در حال که نرخ مسکن تنها 70 درصد گران شده است. البته در کشور بیش از 2.6 میلیون خانه خالی از سکنه وجود دارد که از دسترس متقاضیان مسکن به دور است.
این اقتصاد دان هم چنین خاطر نشان کرد: دولت می تواند با تسهیل شرایط ساخت و ساز و ارائه وام های بانکی بلند مدت زمینه خانه دار کردن مردم را فراهم کند و به انبوه سازانی که آپارتمان های متراژ پایین می سازند، تخفیف های ویژه دهد، تا میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن ساماندهی شود.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.