وضعیت معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران

آرش توکلی
1397/07/14
183
زمان مطالعه: 3 دقیقه
وضعیت معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران

از شروع سال 1397رشد روز افزون قیمت سکه و دلار، بازارهای موازی از جمله مسکن را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و آن قدر قیمت مسکن افزایش یافت که در حال حاضر با وجود تقاضا برای خرید و فروش آپارتمان، میزان معاملات با کاهش چشم گیری مواجه شده است.

از شروع سال 1397رشد روز افزون قیمت سکه و دلار، بازارهای موازی از جمله مسکن را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و آن قدر قیمت مسکن افزایش یافت که در حال حاضر با وجود تقاضا برای خرید و فروش آپارتمان، میزان معاملات با کاهش چشم گیری مواجه شده است. تسهیلات ویژه بانکی و اوراق مسکن نیز دیگر کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا تعرفه خرید هر متر مربع خانه به طور میانگین 70 درصد رشد یافته اما تسهیلات بانکی هنوز ثابت است و تنها بخش اندکی از هزینه تامین مسکن را پوشش می دهد.
به گزارش متراژ بزرگ ترین پورتال ملک و املاک کشور با تخفیف های ویژه به نقل از خبر آنلاین، جدیدترین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که میزان معاملات ملک و املاک پایتخت در شهریور ماه سال جاری به 10 هزار و 300 واحد مسکونی رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 33.5 درصد کاهش یافته، این در حالیست که میانگین خرید هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران حدود 8 میلیون تومان توسط مشاورین املاک ثبت شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل 74 درصد رشد داشته است. بیشترین افزایش تعرفه نیز در منطقه 5 تهران به میزان 92 درصد مشاهده شده است.
میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید نیز به دلیل رشد سرسام آور و خارج از عرف مصالح ساختمانی کاهش یافت و انبوه سازان با توجه به نوسان قیمت شدید بازار حاضر به ریسک ساخت آپارتمان های جدید نشدند و واحدهای مسکونی آماده فروش خود را با تخفیف های ویژه برای فروش در اختیار متقاضیان مسکن قرار داده اند.
دولت نیز طرح ها و برنامه های پیشنهادی خود به منظور کنترل و ساماندهی قیمت در بازار مسکن را در اختیار مجلس قرار داده و قصد دارد در صورت تامین اعتبار سقف تسهیلات مسکن را از 80 میلیون به 200 میلیون افزایش دهد.
منبع: خبر آنلاین
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.