رونق مجدد بازار ساخت و ساز مسکن

آرش توکلی
1397/07/15
260
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رونق مجدد بازار ساخت و ساز مسکن

در سال جاری بازار مسکن تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام و افزایش سرسام آور قیمت سکه و طلا قرار گرفت و میزان معاملات در حوزه ملک و املاک با کاهش چشم گیری مواجه شد.

در سال جاری بازار مسکن تحت تاثیر خروج آمریکا از برجام و افزایش سرسام آور قیمت سکه و طلا قرار گرفت و میزان معاملات در حوزه ملک و املاک با کاهش چشم گیری مواجه شد. تعرفه گذاری نجومی و گران که بیشتر توسط دلالان نیز صورت می گرفت باعث کاهش تقاضا برای خرید آپارتمان شد.
 دولت نیز اقدام خاصی در جهت ساماندهی و نظارت بر نرخ ها صورت نداد و عمدتا وزیر راه و شهرسازی به تشریح طرح های آتی برای خانه دار کردن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه اکتفا می کرد. میزان استفاده از وام بانکی نیز به دلیل عدم پوشش دهی هزینه خرید خانه به کمترین حد خود در یک سال اخیر رسید و در نتیجه قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت.
رشد قیمت مصالح ساختمانی به ویژه میل گرد و آهن نیز باعث کاهش رغبت انبوه سازان نسبت به ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید شد. بساز و بفروش ها معتقد بودند، نوسان های شدید قیمتی باعث، ضرر و بالا رفتن هزینه تمام شده ساخت آپارتمان های جدید می شود و در این شرایط اقتصادی بهتر است سرمایه های خود را صرف ساخت و ساز ساختمانی نکنند.
اما با شروع فصل مهر و فروکش کردن حباب قیمت ها به ویژه در بازار ارز، تقاضا برای ساخت واحدهای مسکونی رشد یافت.
به گزارش متراژ سامانه خرید اینترنتی ملک و املاک با موتور جست و جوی پیشرفته مسکن به نقل از هیبنا، جدیدترین گزارش رسمی مربوط به اطلاعات قیمت و اجاره مسکن در نقاط مختلف شهری کشور نشان می دهد، میزان تقاضا برای خرید خانه های کلنگی بیشتر شده و انبوه سازان اقدام به خرید این املاک با قیمت مناسب می کردند.
کارشناسان مسکن نیز معتقدند، این افزایش تقاضا برای خرید خانه های فرسوده و کلنگی در نقاط مختلف کشور به معنای اعلام آمادگی سازندگان برای خروج از دوره رکود ساختمانی و رشد عرضه واحدهای نو ساز می باشد، که باعث رونق مشاغل ساختمانی نیز خواهد شد.
منبع: پایگاه خبری بانک مسکن
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.