طرحی برای صاحب خانه شدن متقاضیان مسکن

آرش توکلی
1397/07/16
151
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طرحی برای صاحب خانه شدن متقاضیان مسکن

یکی از مهمترین دغدغه های مردم تامین سرپناه و خرید خانه می باشد. در ایران به دلیل هزینه بالای خرید واحد مسکونی بیش از 60 درصد مردم اجاره نشین هستند و در 7 ماه گذشته نیز با رشد ناگهانی قیمت دلار و سکه باز هم نرخ

یکی از مهمترین دغدغه های مردم تامین سرپناه و خرید خانه می باشد. در ایران به دلیل هزینه بالای خرید واحد مسکونی، بیش از 60 درصد مردم اجاره نشین هستند و در 7 ماه گذشته نیز با رشد ناگهانی قیمت دلار و سکه باز هم نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان، بیش از 60 درصد افزایش یافت. دولت که همواره تامین مسکن را به عنوان یکی از سیاست های مهم خود در دستور کار قرار می دهد نیز نتوانست طرح مسکن اجتماعی را اجرایی نماید و از طرف دیگر سقف تسهیلات وام مسکن کمک چندانی در جهت خرید خانه نمی کند و سقف این تسهیلات با تورم اقتصادی و گرانی بازار مسکن هم خوانی ندارد.
به گزارش متراژ پورتال خرید و فروش مسکن به نقل از مهر، کارشناسان بر این باورند که، در صورتی که هزینه زمین حذف و اخذ مالیات از سازندگان مسکن متوقف شود، نرخ مسکن کاهش چشم گیری می یابد و بخش زیادی از آحاد مردم خانه دار خواهند شد.
در سال های اخیر میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی به شدت کاهش یافته و آمار صدور پروانه های ساختمانی به کمتر از 50 درصد رسیده است. این کاهش تولید باعث عدم توازن بازار عرضه و تقاضا و در نتیجه افزایش خارج از عرف تعرفه خرید و فروش مسکن شده است. حتی انبوه سازانی که در این وضعیت اقدام به ساخت و ساز می کردند نیز در چند ماه اخیر به دلیل نوسان بیش از حد قیمت مصالح ساختمانی پروژه های خود را متوقف کرده اند و بخش زیادی از مشاغل مرتبط با ساخت و ساز به حالت نیمه تعطیل در آمده اند.
در حال حاضر حداقل 60 درصد قیمت یک آپارتمان در کلان شهرها مربوط به زمین است. به همین دلیل در صورتی که دولت در شهرک ها و حاشیه شهرها اقدام به واگذاری زمین یا ساخت واحدهای مسکونی نماید، مشکل تامین مسکن بیش از 40 درصد جمعیت کشور مرتفع خواهد شد.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.