احتمال هجوم نقدینگی به بازار مسکن

آرش توکلی
1397/07/17
158
زمان مطالعه: 3 دقیقه
احتمال هجوم نقدینگی به بازار مسکن

افزایش روز افزون و سرسام آور قیمت ها در بازار سکه و ارز، باعث انتقال سرمایه های سرگردان به سمت این بازار شد. سرمایه گذاران نیز با مشاهده شیب صعودی نرخ دلار تقدینگی خود را به خرید دلار و سکه اختصاص دادند و بازارهای موازی از جمله مسکن با کاهش تقاضا و ساخت و ساز همراه شد.

افزایش روز افزون و سرسام آور قیمت ها در بازار سکه و ارز، باعث انتقال سرمایه های سرگردان به سمت این بازار شد. سرمایه گذاران نیز با مشاهده شیب صعودی نرخ دلار تقدینگی خود را به خرید دلار و سکه اختصاص دادند و بازارهای موازی از جمله مسکن با کاهش تقاضا و ساخت و ساز همراه شد. حتی اقشار متوسط جامعه نیز که ثروت زیادی نداشتند با فروش واحدهای مسکونی و اموال خود با هدف کسب سود بیشتر اقدام به خرید دلار و سکه نمودند و این موضوع باعث رشد خارج از عرف تعرفه دلار شد.
به همین دلیل نرخ سکه به بیش از 5 میلیون و قیمت هر دلار به نزدیک 20 هزار تومان رسید تا وضعیت اقتصادی به مرز بحران نزدیک شود. اما با گذشت تنها 2 هفته از مهر ماه و همزمان با تصویب CFT سقوط نرخ دلار و سکه آغاز شد و در حال حاضر قیمت دلار به مرز 12 هزار تومان رسیده است و بسیاری از مردم در حال فروش ارز به منظور کاهش ضرر هستند.
به گزارش متراژ بزرگ ترین پورتال خرید و فروش مسکن به نقل از تسنیم کارشناسان معتقدند، نقدینگی سرگردان پس از کاهش قیمت دلار، در پی بازار سود آور است و پیش بینی می شود مقصد بعدی نقدینگی های سرگردان به سمت بازار مسکن هدایت شود. هرچند که این بازار مانند بازار سکه و ارز سود آنی و کوتاه مدت ندارد ولی مکانی امن برای سرمایه گذاری و سود دهی میان مدت است و ریسک ضرر و افت دارایی مردم در این بازار بسیار کمتر از بازارهای موازی می باشد.
رییس کمیسیون عمران مجلس در خصوص انتقال سرمایه های سرگردان و رشد مجدد قیمت مسکن هشدار داد و افزود: دولت باید به فکر ساماندهی بازار ملک و املاک باشد و برای تسهیل خانه دار شدن مردم، مجلس بسته های حمایتی ویژه را پیش بینی نماید و سقف تسهیلات بانکی را افزایش دهد.
منبع : تسنیم
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.