آیا تعرفه خرید مسکن در پاییز کاهش می یابد

آرش توکلی
1397/07/18
178
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا تعرفه خرید مسکن در پاییز کاهش می یابد

در شش ماه نخست سال 1397 تورم اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه، به بیش از 15 درصد رسید و نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران به مرز 8 میلیون تومان نزدیک شد.

در شش ماه نخست سال 1397 تورم اقتصادی ناشی از افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه، به بیش از 15 درصد رسید و نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران به مرز 8 میلیون تومان نزدیک شد. قدرت خرید مردم نیز به دلیل رشد ناگهانی و بیش از 50 درصدی مسکن با کاهش همراه شد و تسهیلات خرید مسکن نیز دیگر جوابگوی هزینه ها، برای خرید خانه نبود.
دلالان و انبوه سازان نیز که از سوددهی بازارهای موازی از جمله ارز شگفت زده شده بودند، قیمت های نجومی و خارج از عرفی را برای رهن و فروش واحدهای مسکونی خود پیشنهاد می دادند و تنها به فکر کسب سود و تامین منابع مالی بیشتر بودند. مردم نیز که توان پرداخت هزینه های سرسام آور خرید و رهن آپارتمان به ویژه در کلان شهرها را نداشتند به مناطق جنوبی و شهرک ها مهاجرت کردند.
مصالح ساختمانی نیز که در داخل کشور تولید و عرضه می شود و قیمت تمام شده آن ها وابسته به ارز نبود، با افزایش قیمت روبه رو شد و میزان صدور پروانه های ساختمانی نیز کاهش یافت. انبوه سازانی هم که در حال ساخت واحدهای مسکونی جدید بودند، به دلیل نوسان شدید قیمت ها، پروژه های خود را متوقف کردند.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، اما با شروع فصل پاییز قیمت دلار و سکه با افت روبه رو شد و هجوم مردم برای فروش دلار به منظور کاهش ضرر مالی به شدت افزایش یافته است. کارشناسان معتقدند با این روند هجوم نقدینگی از بازار ارز به سمت بازارهایی نظیر مسکن هدایت می شود و قیمت تمام شده آپارتمان با کاهش این تورم بسیار ارزان تر از شش ماه نخست سال جاری می شود.
رییس اتحادیه املاک استان تهران نیز در خصوص پیش بینی قیمت مسکن در شش ماه دوم سال 1397 گفت: مردم نگرانی از بابت افزایش قیمت تمام شده مسکن را نداشته باشند و منتظر کاهش نرخ خرید آپارتمان در پاییز امسال باشند.
منبع: افکار نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.