نگاهی به سیاست‌های غلط دولت در بازار مسکن

آرش توکلی
1397/07/21
198
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به سیاست‌های غلط دولت در بازار مسکن

پس از تشکیل کابینه دولت یازدهم رییس جمهور عباس آخوندی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و نمایندگان به این وزیر پیشنهادی رای اعتماد دادند. آخوندی با ماموریت اجرای طرح مسکن اجتماعی

پس از تشکیل کابینه دولت یازدهم رییس جمهور عباس آخوندی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد و نمایندگان به این وزیر پیشنهادی رای اعتماد دادند. آخوندی با ماموریت اجرای طرح مسکن اجتماعی و تحقق تامین مسکن آسان برای آحاد مردم به این سمت منصوب شد و در چهار سال نخست تنها به انتقاد از طرح هایی نظیر مسکن مهر و هزینه بالای تکمیل آن پرداخت و طرح مسکن اجتماعی را اجرایی نکرد.
به گزارش متراژ، در دولت دوازدهم نیز بار دیگر حسن روحانی، آخوندی را به عنوان وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد و بار دیگر ایشان سکاندار این وزارت خانه شد، ولی با گذشت بیش از 5 سال از تصدی این مسولیت بازار مسکن اوضاع نابسمانی را تجربه می کند و نه تنها امکان خرید واحدهای مسکونی و تسهیلات مسکن افزایش نیافت بلکه با گرانی و و تورم اقتصادی، میزان نرخ خرید هر متر مربع خانه بیش از 67 درصد در کلان شهرها رشد یافت و میانگین معاملات املاک به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر رسید.
کاهش قدرت خرید مردم، عدم پوشش دهی سقف وام بانکی برای کمک هزینه خرید مسکن و حباب قیمت ها در بازار مسکن از مهمترین عواملی است که باعث کاهش خرید و فروش آپارتمان شده است. مجلس با آگاهی از شرایط حوزه مسکن قصد دارد طرح مالیات بر خانه های خالی و افزایش تسهیلات مسکن تا سقف 200 میلیون تومان را به تصویب برساند تا مقداری شرایط خانه دار شدن مردم تسهیل یابد.
سیاست های غلط دولت در بازار مسکن در چند سال اخیر، خانه دار شدن را برای بسیاری از مردم به خصوص اقشار کم درآمد به رویایی دست نیافتنی تبدیل کرده و بسیاری از خانواده های ایرانی اگر با پول پس انداز خود قصد خانه دار شدن را داشته باشند، باید 40 سال انتظار بکشند.
حال با زمزمه های استعفای عباس آخوندی از منصب وزارت راه و شهرسازی باید دید که وزیر جدید می تواند وضعیت نابسمان حوزه ملک و املاک را ساماندهی کند یا خیر.
منبع: مهر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.