پیش بینی بازار مسکن در 7 سال آینده

آرش توکلی
1397/07/22
165
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیش بینی بازار مسکن در 7 سال آینده

یکی از مهمترین دغدغه های مردم و کارشناسان اقتصادی بازگشت آرامش و ثبات به بازار مسکن است. در حال حاضر به دلیل عدم ساماندهی حوزه ملک و املاک میزان معاملات به پایین تر حد خود رسیده است و وضعیت عرضه تقاضا به خصوص در بخش آپارتمان های کوچک متراژ، متعادل نیست.

یکی از مهمترین دغدغه های مردم و کارشناسان اقتصادی بازگشت آرامش و ثبات به بازار مسکن است. در حال حاضر به دلیل عدم ساماندهی حوزه ملک و املاک میزان معاملات به پایین تر حد خود رسیده است و وضعیت عرضه تقاضا به خصوص در بخش آپارتمان های کوچک متراژ، متعادل نیست. قیمت خرید هر متر مربع خانه نیز با رشدی سرسام آور همراه بوده و قدرت خرید متقاضیان مسکن کاهش چشم گیری یافته است. میزان ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید نیز متاثر از نوسان تعرفه مصالح ساختمانی قرار گرفته و انبوه سازان با مشاهده این قیمت ها علاقه ای به احداث آپارتمان های جدید و سرمایه گذاری در این بازار ناپایدار ندارند.
به گزارش متراژ بزرگ ترین پورتال ملک و املاک کشور با موتور پیشرفته جست و جوی آپارتمان به نقل از خبرگزاری بانک مسکن، طبق گزارش آخرین سرشماری عموم و نفوس سال 1395، در حال حاضر تعداد خانوارها در ایران به بیش از 24 میلیون رسیده و میزان واحدهای مسکونی موجود در کشور نیز 27 میلیون و 500 هزار واحد برآورد شده است. این آمار نشان می دهد میزان واحدهای مسکونی از تعداد خانوارها 3 میلیون نفر بیشتر است و در شاخص های مسکن ایران بی تعادلی میزان عرضه و تقاضا وجود دارد.
نکته جالب مشهود در این آمار رشد خانه های خالی از سکنه در کشور می باشد که در مقایسه با سرشماری های ادوار گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته، اما با این وجود مشکل تامین مسکن برای اقشار کم درآمد و کارمند جامعه به اصلی ترین چالش تبدیل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار مسکن در 7 سال آینده و میزان عرضه و تقاضا، گفت : در صورتی که میزان رشد 2 درصدی برای تعداد خانوارها در نظر بگیریم، پیش بینی می شود تعداد کل خانوارها از 24 میلیون به 29 میلیون افزایش یابد و به همین تناسب میزان تولید واحدهای مسکونی جدید نیز باید افزایش داشته باشد.
منبع: پایگاه خبری بانک مسکن
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.