اعطای تسهیلات بانکی به انبوه سازان

آرش توکلی
1397/07/27
157
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اعطای تسهیلات بانکی به انبوه سازان

در سال جاری رشد قیمت دلار و سکه باعث نابسمانی در بازارهای موازی از جمله بازار مسکن شد و میزان صدور پروانه های ساختمانی به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر رسید.

در سال جاری رشد قیمت دلار و سکه باعث نابسمانی در بازارهای موازی از جمله بازار مسکن شد و میزان صدور پروانه های ساختمانی به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر رسید. مردم نیز به دلیل جهش ناگهانی تعرفه خرید هر متر مربع واحد مسکونی به خصوص در کلان شهرهایی همچون تهران که میانگین نرخ هر متر به بیش از 7 میلیون تومان رسید، قادر به انتخاب و معامله ملک مورد نظر خود نشدند و رکود در تابستان 1397 به بازار املاک بازگشت.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جستجوی ملک، به نقل از تی نیوز، میزان دریافت وام مسکن یکم و تسهیلات خرید خانه برای خانه اولی ها نیز، با کاهش روبه رو شد و متقاضیان با استدلال این که سقف این تسهیلات حتی یک سوم هزینه تامین خانه را نیز تامین نمی کند، از دریافت این مزایا صرف نظر نمودند. صاحبان ملک هم راضی به اجاره و رهن خانه خود با قیمت عرف نشدند و تقاضای دریافت مبالغی بیش از حد توان اجاره نشین ها نمودند.
انبوه سازان و تولید کنندگان ساختمان نیز با آگاهی از روند صعودی قیمت مصالح ساختمانی و برسی اوضاع نابسمان بازار مسکن از حضور در عرصه ساخت و ساز صرف نظر کردند و سرمایه های سرگردان خود را به سمت بازارهای سود آوری همچون دلار و سکه هدایت کردند. بساز و بفروش هایی هم که پروژه های ساختمانی در حال احداث داشتند به دلیل نوسان تعرفه میل گرد و سایر مصالح ساختمانی، پروژه های خود را تعطیل نمودند.
حال با توجه به شرایط نامساعد و بحرانی بخش مسکن دولت و مجلس در حال برسی طرح های حمایتی برای اعطای وام های کلان به انبوه سازان هستند تا بتوانند میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن را کنترل نمایند و سقف وام مسکن یکم در کلان شهرها را به 160 میلیون تومان افزایش دهند.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.