اوضاع مسکن در آستانه یک تغییر

مهرداد شاه عطاری
1397/07/30
120
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اوضاع مسکن در آستانه یک تغییر

طی یک سال منتهی به شهریورماه سال 97 قیمت مسکن شهر تهران 74 درصد رشد داشته است. این آمار احتمالا در مهرماه افزایش بیشتری را نشان خواهد داد. این بیشترین میزان رشد قیمت طی پنج سال اخیر بوده است.

طی یک سال منتهی به شهریورماه سال 97 قیمت مسکن شهر تهران 74 درصد رشد داشته است. این آمار احتمالا در مهرماه افزایش بیشتری را نشان خواهد داد. این بیشترین میزان رشد قیمت طی پنج سال اخیر بوده است. این اتفاق در شرایطی رخ داده که در سمت تقاضای واقعی خرید مسکن، اتفاق قابل توجهی رخ نداده و هم‌اکنون میزان اثرگذاری سقف تسهیلات 160 میلیون تومانی زوجین از 50 درصد سال گذشته به 26 درصد رسیده است. شرایط جدید نشان می‌دهد که آینده این بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.​
به گزارش متراژ، سامانه جامع جستجوی ملک، به نقل از فصل اقتصاد، وزارت راه و شهرسازی به مدیریت آخوندی طی پنج سال اخیر که او در این مسند حضور داشت با توجه به قرار داشتن در رکود، ثبات قیمت را تجربه کرد. اما همه چیز از آذرماه 1396 تغییر کرد. به دنبال رشد یکباره قیمت ارز و طلا، مسکن نیز که بازاری دیرپذیر محسوب می‌شود با رشد قیمت مواجه شد؛ البته نه به اندازه‌ی بازارهای رقیب. در شرایط فعلی عده‌ای از کارشناسان می‌گویند مسکن در نهایت خود را با نرخ دلار و سکه هماهنگ می‌کند اما برخی دیگر معتقدند که در همین حد هم قیمت مسکن دارای حباب است و ظرفیت رشد بیش از این مقدار را ندارد. هم‌اکنون قیمت دلار نسبت به ابتدای سال قبل 237 درصد، سکه 250 درصد و مسکن 74 درصد رشد یافته‌اند.
دبیرکانون انبوه‌سازان با بیان این‌که منابع بخش مسکن به جای صندوق پس‌انداز مسکن یکم، باید به دو حوزه تولید و بازآفرینی اختصاص یابد گفت: بخش تولید مسکن شرایط سختی را می‌گذراند و وزیر آینده اگر این حوزه را به آرامش برساند از او حمایت می‌کنیم . 
فرشید پورحاجت اظهار کرد: به عنوان یک فعال در حوزه مسکن، انتظاری جز این نداریم که هر شخصی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شود شرایط را برای بهبود تولید مسکن در کشور فراهم کند. هم‌اکنون حوزه ساخت و ساز املاک در رکود به سر می‌برد و شرایط سختی دارد. در حوزه بافت فرسوده برای استفاده از صندوق توسعه ملی پیشنهاد دادیم که خوشبختانه دیروز تفاهم‌نامه آن انجام شد. در این حوزه می‌شود هزینه‌های تولید را کاهش داد . اما مصوباتی که بعضا در مجلس دنبال می‌شود و نیز سمت و سوی تسهیلات، برای حوزه تولید کفایت نمی‌کند. منابع به سمت استفاده از صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکم سوق یافته که در آینده چالش خود را خواهد داشت. بنابراین حتما باید در استفاده از صندوق توسعه ملی برای بافت فرسوده تمهیدات لازم صورت گیرد. 
منبع: فصل اقتصاد

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.