آیا تحریم های جدید باعث گرانی مسکن می شود؟

آرش توکلی
1397/08/14
224
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا تحریم های جدید باعث گرانی مسکن می شود؟

از 13 آبان دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز شد و در این دوره کلیه شرکت ها و نهادهای طرف قرارداد ایران از معاملات تجاری با ایران خارج می شوند. وضع تحریم های جدید اثر کوتاه مدتی بر بازار دلار و سکه خواهد گذاشت

از 13 آبان دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران آغاز شد و در این دوره کلیه شرکت ها و نهادهای طرف قرارداد ایران از معاملات تجاری با ایران خارج می شوند. وضع تحریم های جدید اثر کوتاه مدتی بر بازار دلار و سکه خواهد گذاشت و بازارهای موازی همچون مسکن را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. هرچند که کارشناسان اقتصادی معتقدند با توجه به تورم شدید و کاهش قدرت خرید مردم قیمت ها به طور محسوسی افزایش پیدا نمی کند، اما جو روانی ناشی از تحریم ها درچند هفته آینده باعث نابسمانی و بی ثباتی تعرفه ها در بخش های مختلف می شود.
به گزارش متراژ پورتال جامع ملک و املاک به نقل از ایسنا، میزان خرید و فروش مسکن در سه ماه گذشته به پایین تر حد خود رسید و میانگین معاملات ملک و املاک در مقیاس با مدت مشابه سال قبل بیش از 50 درصد کاهش یافت. انبوه سازان و سرمایه گذاران نیز با مشاهده نوسان شدید قیمت مصالح ساختمانی علاقه ای به ساخت آپارتمان های جدید نداشتند و سرمایه های سرگردان خود را به سمت بازار سکه و ارز هدایت کردند. اما با شروع آبان ماه و افت نرخ دلار و سکه برخی از مردم پول های خود را صرف خرید خانه کردند و قیمت های پیشنهادی مالکان تعدیل شد.
رییس اتحادیه مشاورین املاک تهران در خصوص شروع دور جدید تحریم ها و وضعیت خرید و فروش مسکن گفت : بهترین بازار برای سرمایه گذاری در شرایط تحریم، بخش ساختمان سازی است، زیرا مسکن یک کالای ماندگار و مطمن می باشد و ارزش افزوده زیادی نیز به دارایی افراد اضافه خواهد کرد.
خسروی خاطر نشان کرد: افت معاملات در بخش ملک و املاک با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما طبیعی است اما رکود در بازار مسکن مشاهده نمی شود و برخی از متقاضیان مسکن با توجه به تعدیل قیمت در یک ماه آینده می توانند ملک مورد نظر خود را با قیمت منطقی انتخاب و خریداری نمایند.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.