طرح مجلس برای حذف دلال بازی در بازار مسکن

آرش توکلی
1397/08/20
139
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طرح مجلس برای حذف دلال بازی در بازار مسکن

در چند ماه اخیر به دلیل افزایش قیمت ارز و سکه میزان خرید و فروش آپارتمان نیز با افت چشم گیری مواجه شد و حباب قیمت ها باعث شد تا بازار مسکن تحت تاثیر قرار گیرد. برخی از سوداگران نیز با مشاهده وضعیت ناپایدار نرخ ملک و املاک،

در چند ماه اخیر به دلیل افزایش قیمت ارز و سکه میزان خرید و فروش آپارتمان نیز با افت چشم گیری مواجه شد و حباب قیمت ها باعث شد تا بازار مسکن تحت تاثیر قرار گیرد. برخی از سوداگران نیز با مشاهده وضعیت ناپایدار نرخ ملک و املاک، قیمت های سرسام آوری را به متقاضیان پیشنهاد داده و برای تحریک خریداران اقدام به انجام معاملات سوری آپارتمان می کردند. وزارت راه و شهرسازی نیز هیچ گونه تلاشی به منظور نظارت و ساماندهی بازار نقل و انتقال املاک انجام نداد و به همین علت میانگین خرید و فروش واحدهای مسکونی در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 40 درصدی مواجه شد.
به همین دلیل در کمیسیون عمران و شهرسازی مجلس طرح ها و برنامه های مختلفی به منظور حمایت از مردم و کنترل قیمت ها در بازار مسکن ارائه شد، که یکی از این سیاست ها، طرح مالیات بر عایدی مسکن بود. بر اساس این طرح پیشنهادی مالکان و انبوه سازانی که ملک را به عنوان یک کالای سرمایه خریداری و بدون استفاده رها می کنند مشمول پرداخت مالیات می شوند و دولت موظف است با سوداگران و دلالانی که نظم بازار مسکن را بر هم می زنند، برخورد قانونی انجام دهد.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جستجوی ملک، طبق گزارش مرکز آمار ایران در حال حاضر حدود دو سوم معاملات در بخش ملک و املاک توسط دلالان و سوداگران صورت می گیرد که نماینده مردم اردبیل در مجلس معتقد است لایحه مالیات بر عایدی مسکن باعث کاهش دلال بازی در این حوزه می شود. در این قانون مردمی که برای نخستین بار اقدام به خرید خانه می کنند از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.
هرچند که این لایحه از لحاظ تئوری می تواند باعث کنترل و نظم بازار مسکن شود اما باید نحوه اجرا و نظارت در این لایحه مورد توجه قرار گیرد.
منبع: شهرخبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.