چرا طرح مسکن اجتماعی اجرایی نمی شود

آرش توکلی
1397/08/22
197
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا طرح مسکن اجتماعی اجرایی نمی شود

مهمترین شعار دولت در حوزه تامین سرپناه و صاحب خانه کردن اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه طرح مسکن اجتماعی بود. رییس جمهور همواره به ساخت و ساز واحدهای مسکونی برای آحاد مردم در قالب طرح مسکن اجتماعی اشاره می کرد

مهمترین شعار دولت در حوزه تامین سرپناه و صاحب خانه کردن اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه طرح مسکن اجتماعی بود. رییس جمهور همواره به ساخت و ساز واحدهای مسکونی برای آحاد مردم در قالب طرح مسکن اجتماعی اشاره می کرد و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز با انتقاد از پروژه مسکن مهر، همواره از برنامه های این وزارت خانه برای تامین مسکن سخن می گفت. اما با گذشت بیش از 5 سال از تصدی گری آخوندی در وزارت راه و شهرسازی نه تنها طرح مسکن اجتماعی وارد فاز عملیاتی نشد بلکه واحدهای مسکونی نیمه کاره مسکن مهر نیز به دلیل عدم توجه وزیر راه و شهرسازی تکمیل و به متقاضیان تحویل داده نشد.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی املاک، وضعیت بازار مسکن نیز در یک سال اخیر با نوسان و رشد سرسام آور نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان مواجه شد و در تابستان امسال، گروه زیادی از اجاره نشین ها به دلیل ارائه فایل های پیشنهادی با قیمت های خارج از عرف موفق به اجاره واحد مسکونی مورد نظر خود نشدند و به مناطق مرکزی و جنوبی کلان شهرها مهاجرت نمودند. مالکان و انبوه سازان حوزه املاک نیز با هدف کسب سود بیشتر حاضر به فروش، آپارتمان های خود با قیمت منصفانه نشده و به همین دلیل در تابستان میزان خرید و فروش مسکن در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افت 45 درصدی مواجه شد.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که شکست و بی برنامگی دولت قبل در پروژه مسکن مهر باعث شده که دولت تدبیر و امید با احتیاط و هراس بیشتری برای تحقق طرح مسکن اجتماعی وارد عمل شود و هزینه تامین ساخت و سازها نیز با توجه به بودجه بیش از 50 میلیاردی برای اتمام خانه های مسکن مهر در شرایط فعلی برای دولت امکان پذیر نیست.
در شرایط کنونی بهترین راهکار، نظارت و کنترل قیمت ها در بخش مسکن و تامین بودجه برای اتمام طرح مسکن مهر می باشد و دولت باید پس از تکمیل این واحدها، بودجه لازم برای شروع طرح مسکن اجتماعی را پیش بینی نماید.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.