آیا بازار مسکن با اعمال تحریم های جدید راکد می شود ؟

آرش توکلی
1397/08/23
145
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا بازار مسکن با اعمال تحریم های جدید راکد می شود ؟

از ابتدای سال 1397 جو روانی ناشی از خروج آمریکا از برجام و فشارهای سیاسی باعث افزایش قیمت دلار و سکه شد. بازارهای موازی نیز متاثر از این گرانی با رشد قیمت همراه شدند. در بازار مسکن هم تعرفه خرید و اجاره واحدهای مسکونی با افزایش سرسام آوری همراه شد

از ابتدای سال 1397 جو روانی ناشی از خروج آمریکا از برجام و فشارهای سیاسی باعث افزایش قیمت دلار و سکه شد. بازارهای موازی نیز متاثر از این گرانی با رشد قیمت همراه شدند. در بازار مسکن هم تعرفه خرید و اجاره واحدهای مسکونی با افزایش سرسام آوری همراه شد و در تابستان که به فصل داغ اجاره نشینی شهرت دارد، مستاجران موفق به تمدید قراردادهای خود به دلیل مطالبه مبالغ بالا از سوی صاحب خانه ها نشدند.
دولت و وزارت راه و شهرسازی نیز اقدامی در راستای نظارت بر قیمت ها و حمایت از متقاضیان مسکن انجام نداد و میزان استفاده از تسهیلات خرید مسکن به دلیل عدم پوشش دهی هزینه خرید آپارتمان به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر رسید. مجلس شورای اسلامی با مشاهده این وضعیت نابسمان تصمیم گرفت طرح ها و برنامه های ویژه ای برای ساماندهی بازار مسکن تدوین کند اما این پروژه ها نیز در حد طرح باقی ماند و به مرحله اجرایی نرسید.
به گزارش متراژ سامانه خرید آنلاین مسکن، با گذشت تنها چند روز از اعمال دور جدید تحریم های آمریکا علیه ایران برخی از کارشناسان مسکن، نسبت به افزایش تورم و رشد مجدد تعرفه خرید هر متر مربع آپارتمان نگران هستند و معتقدند بازار مسکن دیگر کشش گرانی بیشتر را ندارد و در حال حاضر هم قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و میزان نقل و انتقال مسکن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افت 45 درصدی مواجه شده است.
گروه دیگری از اقتصاددانان بر این باورند که هنوز بخش ساختمان سازی امن ترین سرمایه گذاری است، چرا که مسکن یک کالای ماندگار و مطمئن است و دولت نیز در این زمینه سیاست حمایتی و ارائه تسهیلات به سازندگان املاک را دارد.
با نگاهی به شرایط بازار مسکن به این نتیجه خواهیم رسید که دور جدید تحریم ها کمترین اثر را به قیمت ها در بازار مسکن خواهد گذاشت.
منبع: اقتصاد نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.