هزینه ساخت هر مترمربع بنای مسکونی

آرش توکلی
1397/08/27
145
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هزینه ساخت هر مترمربع بنای مسکونی

پس از رشد قیمت ها در بازار مسکن و کاهش میانگین خرید و فروش آپارتمان در کشور، میزان صدور پروانه های ساختمانی نیز با افت قابل ملاحظه ای روبه رو شد و انبوه سازان به دلیل نوسان شدید قیمت مصالح ساختمانی پروژه های خود را به حالت نیمه تعطیل و راکد درآوردند.

پس از رشد قیمت ها در بازار مسکن و کاهش میانگین خرید و فروش آپارتمان در کشور، میزان صدور پروانه های ساختمانی نیز با افت قابل ملاحظه ای روبه رو شد و انبوه سازان به دلیل نوسان شدید قیمت مصالح ساختمانی پروژه های خود را به حالت نیمه تعطیل و راکد درآوردند. هرچند که مصالح ساختمانی مانند آهن و سیمان در داخل کشور تولید و متاثر از تغییرات نرخ دلار نمی باشد، اما جو روانی ناشی از خروج آمریکا از برجام باعث شد که این بازار داخلی نیز با ناپایداری و افزایش چشم گیر قیمت ها مواجه شود.
به گزارش متراژ موتور جست و جوی ملک و املاک، بساز بفروش ها نیز به دلیل رکود وضعیت خرید و فروش مسکن به ویژه در کلان شهرها تمایلی به ساخت و ساز واحدهای مسکونی جدید ندارند و به فکر فروش آپارتمان های نوساز آماده تحویل خود به متقاضیان می باشند. هرچند که کاهش قدرت خرید مردم و عدم پوشش دهی تسهیلات بانکی باعث رکود معاملات شده و عرضه و تقاضا در بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده است.
پیش از این سازندگان واحدهای مسکونی و فعالان ساختمانی در تهران متاثر از رشد نرخ مصالح ساختمانی و هم چنین سایر هزینه های مربوط به ساخت آپارتمان اعم از هزینه تامین زمین، پروانه ساختمانی و .... از رسیدن هزینه ساخت هر متر مربع مسکن به مرز 3 میلیون تومان خبر داده بودند.
اما این آمار به دلیل نوسان شدید قیمت مصالح ساختمانی قابل استناد نیست و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که هزینه ساخت یک متر مربع آپارتمان مبلغی بالاتر از 3 میلیون تومان اعلام شده، می باشد و نرخ تمام شده یک آپارتمان به مولفه های مختلفی بستگی دارد.
در طرح جدید دولت که به زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد، پروژه های مسکونی در قالب مسکن اجتماعی با مشارکت انبوه سازان ساخته و به مردم تحویل داده می شود. در این برنامه بسته های حمایتی ویژه ای برای سازندگان پیش بینی شده است.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.