پیش بینی زمان ثبات قیمت ها در بازار مسکن

آرش توکلی
1397/08/29
160
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیش بینی زمان ثبات قیمت ها در بازار مسکن

پس از 13 آبان و اعمال کامل تحریم ها توسط دولت آمریکا برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که نرخ دلار به مرز 20 هزار تومان می رسد، اما تنها دو هفته از گذشت تحریم های کامل، نه تنها قیمت ارز و سکه افزایش نیافت،

پس از 13 آبان و اعمال کامل تحریم ها توسط دولت آمریکا برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که نرخ دلار به مرز 20 هزار تومان می رسد، اما تنها دو هفته از گذشت تحریم های کامل، نه تنها قیمت ارز و سکه افزایش نیافت، بلکه در چند روز اخیر تعرفه خرید و فروش دلار به کمتر از 12 هزار تومان کاهش یافت. اما گرانی ناشی از تورم اقتصادی که با رشد نرخ دلار همراه بود، هم چنان پابرجاست و قدرت خرید مردم به پایین ترین سطح خود در چند سال اخیر رسیده است.
در شرایطی که هر روز اخباری مبنی بر کاهش قیمت دلار و سکه مخابره می شود، متقاضیان مسکن انتظار داشتند که تعرفه خرید و فروش مسکن که در تابستان ماه با رشد سرسام آور و خارج از عرفی روبه رو شده بود، متاثر از بازارهای موازی کاهش یابد و امکان انتخاب و خرید آپارتمان با قیمت های منصفانه و منطقی برای آن ها فراهم شود.
به گزارش متراژ، فروشندگان و انبوه سازان اما به دلیل ناپایداری و غیر قابل پیش بینی بودن آینده قیمت ها در بازار مسکن، علاقه ای به فروش واحدهای مسکونی آماده تحویل خود به متقاضیان با قیمت های مناسب ندارند و در حال بررسی اوضاع و سیاست های آینده وزارت راه و شهرسازی می باشند.
برخی از متقاضیان نیز به دنبال رشد نرخ و اجاره بها مسکن که از اوایل سال 1397 کلید خورد، تصمیم به مهاجرت از کلان شهرها نموده اند. مشاهدات میدانی در تهران حاکی از آن است که مردم به سمت شهرهای اطراف مانند، پردیس، پرند، هشتگرد و محمد شهر می روند و با بودجه محدود خود قادر به اجاره نشینی در نواحی جنوبی تهران نیز نمی باشند.
کارشناسان معتقدند پایین آمدن تعرفه خرید و فروش مسکن به ثبات میان مدت بازارهای رقیب و برنامه های آینده وزارت راه و شهرسازی بستگی دارد.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.