چرا بازار عرضه و تقاضای مسکن بی ثبات شده است

مهرداد شاه عطاری
1397/09/06
129
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چرا بازار عرضه و تقاضای مسکن بی ثبات شده است

در چند ماه اخیر وضعیت معاملات در کشور به ویژه در شهر تهران با تغییرات گسترده ای روبه رو شده و میزان خرید و فروش مسکن متاثر از عواملی همچون نرخ دلار و میزان عرضه با کاهش و رکود همراه بوده است،

در چند ماه اخیر وضعیت معاملات در کشور به ویژه در شهر تهران با تغییرات گسترده ای روبه رو شده و میزان خرید و فروش مسکن متاثر از عواملی همچون نرخ دلار و میزان عرضه با کاهش و رکود همراه بوده است، فروشندگان نیز به دلیل عدم ثبات اقتصادی در کشور، حاضر به فروش واحدهای مسکونی آماده تحویل خود نیستند و در انتظار رشد نرخ هر متر مربع آپارتمان برای کسب سود بیشتر سرمایه خود می باشند.
 به گزارش متراژ سامانه جامع جست و جوی املاک، در دو ماه گذشته یکی دیگر از دلایل کاهش تقاضا، سپری شدن ماه های محرم و صفر بود که موجب تشدید رکود معاملات مسکن گردید و میزان تقاضا مطابق هر سال در این دو ماه افت پیدا می کند. به گفته رییس مشاورین املاک کشور الگوی عرضه و تقاضا در بازار مسکن تهران با سایر کشور متفاوت است، به طوری که بر اساس آمار رسمی منتشر شده، میانگین خرید  فروش آپارتمان در ایران در مقایسه با 6 ماه گذشته یک درصد افزایش یافته است اما در تهران وضعیت معاملات ملک و املاک با نزول 10 درصدی همراه شده است.
مصطفی قلی خسروی درباره آمار رهن و اجاره مسکن نیز خاطر نشان کرد : با توجه به حباب قیمت ها و تورم اقتصادی، قدرت خرید مردم کاهش یافته و آمار ثبت شده در دفاتر مشاورین املاک نشان دهنده کاهش 15 درصدی اجاره خانه می باشد. در پایتخت نیز اقشار کارمند و آسیب پذیر به دلیل عدم توانایی پرداخت اجاره بها از مناطق مرکزی شهر به بخش های جنوبی مهاجرت نمودند.
این کارشناس مسکن در خصوص دلیل عقب نشینی فروشندگان مسکن نیز گفت : برخی از انبوه سازان با استدلال کسب منفعت بیشتر در ماه های آتی حاضر به ارائه فایل های فروش خود نیستند، این اقدام باعث بر هم زدن تعادل بازار عرضه و تقاضا گردیده و من معتقدم در صورتی که پول در گردش باشد، برکت و سودهی سرمایه افزایش می یابد.
منبع: تی نیوز

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.