همه چیز درباره انواع تسهیلات مسکن

آرش توکلی
1397/09/12
191
زمان مطالعه: 6 دقیقه
همه چیز درباره انواع تسهیلات مسکن

در چند ماه اخیر تعرفه خرید مسکن با رشد سرسام آوری همراه بوده اما سقف تسهیلات مسکن همچنان بدون تغییر باقی مانده و به همین دلیل میزان پوشش دهی وام مسکن برای خرید خانه به کمتر از 20 درصد هزینه تمام شده یک واحد مسکونی رسیده است.

در چند ماه اخیر تعرفه خرید مسکن با رشد سرسام آوری همراه بوده اما سقف تسهیلات مسکن همچنان بدون تغییر باقی مانده و به همین دلیل میزان پوشش دهی وام مسکن برای خرید خانه به کمتر از 20 درصد هزینه تمام شده یک واحد مسکونی رسیده است. اما با این وجود و برخلاف تصور عمومی تسهیلات مسکن هنوز هم می تواند چاره ساز باشد و کمک شایان توجهی به خانواده ها برای تامین هزینه خرید آپارتمان نماید. برخی از متقاضیان به دلیل عدم آگاهی از شرایط و انواع وام مسکن تمایل چندانی به استفاده از آن ندارند و برنامه ریزی صحیحی برای خانه دار شدن و تامین هزینه خرید خانه انجام نمی دهند.
در این مقاله متراژ به بررسی انواع تسهیلات مسکن و شرایط استفاده از آن می پردازد تا شما کاربران عزیز با آگاهی کامل از قوانین و نحوه استفاده از تسهیلات بانکی بتوانید بهترین روش برای خانه دار شدن با استفاده از تسهیلات مسکن را بیابید.

حساب مسکن جوانان :
هر فردی که حداقل 18 سال داشته باشد می تواند این حساب را برای خودش یا افراد تحت حمایتش باز کند. پس از افتتاح حساب مسکن جوانان شما باید ماهانه مبلغ مشخصی واریز کنید و بعد از 15 سال قادر خواهید بود از وام مسکن استفاده نمایید. البته پس از 5 سال نیز شما مجوز دریافت تسهیلات را بدست خواهید آورد اما میزان وام بسیار کمتر خواهد شد.
سقف تسهیلات مسکن جوانان در شهرهای مختلف کشور متفاوت است، به طور مثال این سقف برای شهر تهران 213 میلیون تومان، شهرهای بزرگ 177 میلیون تومان و سایر شهرها 142 میلیون تومان می باشد. در پایان سال پنجم حداکثر مبلغ وام از نصف نرخ های مذکور کمتر می باشد.
مبلغی که ماهانه باید به حساب بانک مسکن واریز شود هر سال به صورت پلکانی افزایش می یابد. البته متغیرهایی همچون سال افتتاح حساب و شهر محل سکونت در مبلغ واریزی ماهانه تاثیر گذار می باشد.
به طور مثال اگر تا پایان سال اقدام به افتتاح حساب کنید، سال اول باید حداقل ماهانه 38 هزار تومان پرداخت کنید.
اصلا نگران نباشید زیرا برداشت از حساب مسکن جوانان در هر مقطعی بلامانع می باشد، البته باید میانگین موجودی شما از مبلغ تعیین شده توسط بانک مرکزی کمتر نشود.

وام 110 میلیونی به انبوه سازان برای ساخت مسکن :
فعالین حوزه ساخت و ساز در کشور نیز با بهره گیری از وام انبوه سازی قادر خواهند بود، پروژه های مسکونی را با فشار اقتصادی کمتر به پایان رسانند. این وام برای ساخت به ازای هر واحد می باشد. به طور مثال بساز و بفروشی که قصد دارد 10 واحد بسازد، می تواند 10 عدد وام 60 میلیونی دریافت نماید. البته سقف تسهیلات در تهران مبلغ 80 میلیون تومان است و در شهرهای کوچک به مرز 40 میلیون تومان می رسد.
زوج های جوان نیز می توانند دو نفری از این تسهیلات استفاده نمایند و مبلغ 160 میلیون تومان برای ساخت آپارتمان در پایتخت، تسهیلات دریافت کنند.
جالب است بدانید که این سقف برای انبوه سازانی که صلاحیت حرفه ای دریافت نمایند بیشتر است و سقف وام بانکی برای این گروه در مراکز استان ها به 110 میلیون تومان نیز می رسد.

صندوق مسکن یکم و اعطای تسهیلات تا سقف 200 میلیون تومان :
یکی از رایج ترین و ساده ترین وام هایی که متقاضی زیادی دارد، وام صندوق مسکن یکم است، که از سال 1394 اجرایی شد. سقف تسهیلات مسکن یکم در شهرهای بزرگ تا سقف 80 میلیون، در شهرهای متوسط 60 میلیون و در شهرهای کوچک 40 میلیون تومان می باشد. البته شرط استفاده از این نوع تسهیلات خانه اولی بودن زوج ها می باشد و هیج ملکی نباید به نام زن و مرد خورده باشد.
برای دریافت این وام باید 10 ماه زودتر نصف مبلغ یعنی 80 میلیون را به حساب بانک مسکن خود واریز کنید، تا در زمان مقرر 160 میلیون تومان وام دریافت کنید. (80 میلیون به ازای هر نفر)
بازپرداخت این تسهیلات نیز 12 ساله می باشد و هزینه قسط هر سال به صورت پلکانی افزایش می یابد. به طور مثال با دریافت وام 80 میلیونی خرید آپارتمان شما باید ماهانه مبلغی در حدود 930 هزار تومان قسط پرداخت کنید.
البته داشتن ضامن معتبر و و فیش حقوقی کارمند برای دریافت این وام الزامی می باشد.

تامین هزینه خرید مسکن با استفاده از بورس :
یکی دیگر از روش های صاحب خانه شدن استفاده از اوراق تسهیلات مسکن معروف به تسه می باشد. این اوراق در بورس عرضه می شوند و در ماه های اخیر هر سهم بین 57 تا 60 هزار تومان قیمت داشته است. هر یک از این اوراق معادل 500 هزار تومان وام مسکن به حساب می آید.
میزان اوراق تسه مورد نیاز برای وام در شهرهای مختلف متفاوت است. این اوراق تنها مختص زوج ها نیست و افراد مجرد نیز می توانند از این اوراق استفاده نمایند.

منبع: شهرخبر

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.