کاهش قیمت ارز چه زمانی باعث ثبات در بازار مسکن خواهد شد

آرش توکلی
1397/10/01
183
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش قیمت ارز چه زمانی باعث ثبات در بازار مسکن خواهد شد

از نیمه دوم آبان ماه و همزمان با اعمال تحریم های کامل آمریکا علیه ایران بر خلاف فشارهای روانی رسانه های بیگانه مبنی بر افزایش دلار و تورم شدید اقتصادی، نرخ ارز و سکه روند نزولی داشت و در پایان آذر ماه قیمت دلار به مرز 9 هزار تومان نزدیک شد.

از نیمه دوم آبان ماه و همزمان با اعمال تحریم های کامل آمریکا علیه ایران بر خلاف فشارهای روانی رسانه های بیگانه مبنی بر افزایش دلار و تورم شدید اقتصادی، نرخ ارز و سکه روند نزولی داشت و در پایان آذر ماه قیمت دلار به مرز 9 هزار تومان نزدیک شد. اما بازارهای موازی که با تاثیر پذیری از بازار سکه و دلار با رشد قیمت های سرسام آور روبه رو شده بودند، همچنان با کاهش تعرفه همراه نشده و این موضوع نارضایتی مردم را به همراه داشته است.
به گزارش متراژ، بازار مسکن نیز پس از آرامش ارزی هم چنان با کاهش قیمت ها روبه رو نشده و متقاضیان مسکن در انتظار ثبات و تعادل در بخش ملک و املاک برای خرید واحدهای مسکونی مد نظر خود هستند. هرچند که به اعتقاد کارشناسان تاثیر پذیری بازار مسکن از بازار ارز و سکه با تاخیر و بازه زمانی حداقل 3 ماه صورت می گیرد، اما نقش وزارت راه و شهرسازی به منظور نظارت و ساماندهی قیمت ها و حذف سوداگری در حوزه مسکن می تواند باعث تعادل و رونق مجدد ساخت و ساز در کشور شود.
نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون عمران مجلس نیز جلسات متعددی را برای برنامه ریزی طرح ها و راهکارهای تعادل بازار مسکن برگزار کرده و این کمیسیون بر ضرورت تک نرخی کردن ارز برای ساماندهی به بازار مسکن و بازارهای موازی تاکید ویژه دارد. کمال شهریاری در گفتگو با خبرنگاران خاطر نشان کرد: در صورتی که دولت موضوع تک نرخی کردن ارز را پیاده سازی کند، می توان به ثبات نرخ ها و در نتیجه ساماندهی بازار امیدوار بود.
این نماینده هم چنین افزود: دولت باید نظارت بیشتری در حوزه مصالح ساختمانی داشته باشد و با دلالان و گران فروشان این بخش برخورد قانونی داشته باشد.
منبع: اقتصاد نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.