گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران

آرش توکلی
1397/10/06
140
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران

در چند ماه اخیر وضعیت معاملات در شهر تهران و کلان شهرها دچار نوسان شده و با تاثیر پذیری از بازارهای موازی همچون ارز و سکه با بی ثباتی مواجه شده است.

در چند ماه اخیر وضعیت معاملات در شهر تهران و کلان شهرها دچار نوسان شده و با تاثیر پذیری از بازارهای موازی همچون ارز و سکه با بی ثباتی مواجه شده است. از دو ماه گذشته نرخ دلار با کاهش چشم گیری رو به رو شد، اما نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان که در پایتخت بیش از 9 میلیون تومان بود، تغییر محسوسی نکرد و سوداگران با هدف کسب منفعت بیشتر اجازه پایین تر آوردن نرخ خرید آپارتمان را ندادند.
به گزارش متراژ، وزارت راه و شهرسازی که مسئول ساماندهی بازار مسکن در کشور و حمایت از متقاضیان مسکن می باشد نیز اقدام خاصی برای تسهیل خانه دار شدن مسکن و جلوگیری از سوداگری و دلال بازی در بخش املاک نکرده و اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه به همین دلیل به مناطق جنوبی و حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت کردند. از سوی دیگر میزان تمایل به استفاده از تسهیلات مسکن به دلیل عدم پوشش دهی هزینه خرید خانه و افزایش سرسام آور معامله ملکی بسیار کاهش یافت و در کلان شهرها هزینه وام مسکن حتی 20 درصد از تعرفه خرید یک واحد مسکونی را پوشش نمی دهد.
در منطقه 5 تهران در فاصله آبان سال گذشته تا آبان امسال قیمت هر متر مربع 104 درصد افزایش یافت، اما در مناطق جنوبی پایتخت میزان رشد قیمت کمتر از مناطق مرکزی بوده است.در منطقه 11 شهر تهران که در بافت فرسوده قرار دارد میزان رشد نرخ آپارتمان 71 درصد بوده که این آمار بسیار عجیب بوده است.
این گزارش ها حاکی از آن است که نرخ خرید هر متر مربع مسکن در شهر تهران  به بیش از 9 میلیون تومان رسیده و بیشترین آمار رشد در مناطق مرکزی تهران به خصوص در منطقه 5 رخ داده و در مناطق شمالی پایتخت کمترین میزان معاملات مسکن ثبت شده است.
منبع: شهر خبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.