آیا تعرفه اجاره نشینی در پایتخت باز هم گران خواهد شد

آرش توکلی
1397/10/08
176
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا تعرفه اجاره نشینی در پایتخت باز هم گران خواهد شد

از ابتدای سال تا پایان آذر ماه تورم در بخش مسکن متاثر از بازارهای موازی همچون ارز و طلا قرار گرفته و هزینه اجاره آپارتمان با رشد بیش از 40 درصدی در کلان شهرها به ویژه تهران روبه رو شده است.

از ابتدای سال تا پایان آذر ماه تورم در بخش مسکن متاثر از بازارهای موازی همچون ارز و طلا قرار گرفته و هزینه اجاره آپارتمان با رشد بیش از 40 درصدی در کلان شهرها به ویژه تهران روبه رو شده است. میزان عرضه و تقاضا در بازار مسکن نیز به دلیل افزایش سرسام آور خرید واحدهای مسکونی از تعادل خارج شده و برخی از متقاضیان به دلیل کاهش قدرت خرید از معامله ملک مورد نظر خود انصراف و به اجاره نشینی تمایل پیدا کردند که همین عامل باعث رشد تقاضا در بخش اجاره و رهن خانه شد.
کاهش میانگین خرید و فروش مسکن باعث رکود در حوزه ساخت و ساز گردید و کارشناسان پیش بینی می کنند تا چند سال آینده به دلیل کمبود عرضه بازار سوداگری و دلالی، برای واحدهای آماده فروش بیشتر خواهد شد و تقاضا با عرضه هم خوانی نخواهد داشت.
به گزارش متراژ، اگر بازار ملک و املاک اکنون از همان الگوی سنتی 27 ساله اخیر تبعیت کند، وضعیت تورم اجاره خانه روندی منطقی و مطابق انتظار خواهد داشت، اما در صورت تاثیر متغیرهای دیگر بر این بازار، تغییرات و تورم در این بخش بسیار فراتر از پیش بینی مردم و کارشناسان خواهد بود و اتفاقات 9 ماه اخیر بار دیگر تکرار خواهد شد.
از زمستان سال گذشته تاکنون تعرفه اجاره هر متر مربع آپارتمان با 30 درصد افزایش همراه شد که این موضوع باعث نقل مکان مستاجران و مهاجرت آن ها به مناطق جنوبی و حاشیه شهرها شد. برخی از اجاره نشین ها هم به دلیل مشاهده سودجویی دلالان به طور مستقیم با مالکان قرارداد داخلی بسته و قرارداد خود را غیر رسمی تمدید نمودند.
این وضعیت حاکی از بحرانی شدن وضعیت در بازار مسکن است که دولت در راستای تنظیم بازار و جلوگیری از تعرفه گذاری دلخواه در بخش مسکن می بایست با نظارت و اعمال طرح ها جدید باعث ایجاد تعادل در بخش ملک و املاک شود.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.