چرا قیمت خرید و فروش مسکن ارزان نمی شود

آرش توکلی
1397/10/11
198
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چرا قیمت خرید و فروش مسکن ارزان نمی شود

در چند ماه اخیر بازار ارز و سکه با کاهش شدید قیمت ها مواجه شده و میزان فروش دلار بیشتر از خرید آن گزارش شده، به همین دلیل در آذر ماه نرخ خرید هر دلار به کمتر از 10 هزار تومان نیز سقوط کرد و تعرفه سکه نیز با افت 30 درصدی مواجه شد.

در چند ماه اخیر بازار ارز و سکه با کاهش شدید قیمت ها مواجه شده و میزان فروش دلار بیشتر از خرید آن گزارش شده، به همین دلیل در آذر ماه نرخ خرید هر دلار به کمتر از 10 هزار تومان نیز سقوط کرد و تعرفه سکه نیز با افت 30 درصدی مواجه شد. بازارهای موازی از جمله مسکن نیز متاثر از این تورم اقتصادی با گرانی و حباب قیمت ها رو به رو شده و تعرفه خرید هر متر مربع مسکن در تهران با 50 درصد افزایش همراه شد. اما پس از فروکش کردن تب تقاضا در بازار ارز و کاهش شدید نرخ ها، انتظار می رفت بازارهای موازی مانند مسکن نیز با نزول قیمت روبه رو شود و وضعیت برای متقاضیان مسکن بهبود یابد، ولی سوداگران و دلالان این حوزه سعی در بالا نگه داشتن قیمت ها به دلیل کسب منفعت بیشتر داشتند.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جستجو و خرید و فروش مسکن، رییس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن در خصوص وضعیت معاملات در بخش ملک و املاک گفت: طبق تجربه جدید مشاهده شده، با کاهش نرخ دلار، قیمت اقلام در بازار کاهش پیدا نکرده و در نتیجه قیمت مسکن از چیزی که هست، پایین تر نخواهد آمد. این کارشناس مسکن در خصوص کاهش میزان خرید و فروش در بخش مسکن نیز خاطر نشان کرد: تورم اقتصادی و حباب قیمت ها در بخش مسکن باعث شده که قدرت خرید مردم به پایین ترین حد خود در چند سال اخیر برسد و بسیاری از مردم قادر به انتخاب و خرید واحدهای مسکونی مورد علاقه خود نشوند.
نرخ مصالح ساختمانی نیز با افزایش بی سابقه روبه رو شده و سازندگان در حال حاضر تمایلی به ساخت و ساز و سرمایه گذاری در بخش مسکن به دلیل نوسان شدید قیمت ها، ندارند.
منبع: شهرخبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.