آیا افزایش مالیات باعث تعادل در بازار مسکن می شود

آرش توکلی
1397/10/16
139
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا افزایش مالیات باعث تعادل در بازار مسکن می شود

در چند سال گذشته سرمایه گذاران و انبوه سازان ملک را به عنوان یک کالای سرمایه ای محسوب می کردند و با خرید و یا عدم فروش آپارتمان های آماده تحویل، منتظر تورم و گرانی برای افزایش سرمایه خود در حوزه مسکن بودند.

در چند سال گذشته سرمایه گذاران و انبوه سازان ملک را به عنوان یک کالای سرمایه ای محسوب می کردند و با خرید و یا عدم فروش آپارتمان های آماده تحویل، منتظر تورم و گرانی برای افزایش سرمایه خود در حوزه مسکن بودند. همین عامل باعث شد تعداد خانه های خالی از سکنه به ویژه در کلان شهرها با رشد قابل ملاحظه ای همراه شود و در حال حاضر بر اساس آمار رسمی منتشر شده بیش از 2.5 میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد.
به گزارش متراژ، بیشترین گروه متقاضیان خرید آپارتمان در بازار نیز کارمندان و اقشار متوسط جامعه هستند که با درآمد و هزینه های جاری زندگی قدرت خرید محدودی دارند و به دلیل تورم چند ماه گذشته مسکن این قدرت کمتر از سال های گذشته نیز شده است. همین عامل سبب شده میزان خرید و فروش ملک و املاک در تهران با افت 30 درصد مواجه شود و مردم تمایلی به معامله آپارتمان های مورد نظر خود نداشته باشند.
سقف تسهیلات خرید خانه برای خانه اولی ها و سایر گروه ها نیز حتی یک پنجم هزینه خرید یک واحد مسکونی را پوشش نمی دهد و مجلس هنوز تصمیمی مبنی بر افزایش وام مسکن با توجه به تورم اقتصادی و گرانی اتخاذ نکرده است.
طرح مالیات بر عایدی مسکن و اجاره خانه های خالی توسط قوه قضاییه که در چند ماه گذشته توسط برخی از مدیران کشوری نیز مطرح شد با ابهامات و سوالات گسترده ای مواجه شد و کارشناسان در خصوص موفقیت یا عدم موفقیت این طرح، نظرات مختلفی مطرح کرده اند.
رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص اعمال سیاست های مالیاتی جدید برای بازار مسکن هشدار داد و خاطر نشان کرد : این فشار مالیاتی نه تنها باعث بهبود اوضاع نخواهد شد،بلکه تعادل بازار را بر هم می زند.
این کارشناس در خصوص همکاری بخش خصوصی با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن برای مردم آسیب پذیر نیز گفت: همکاری دولت با بخش خصوصی برای احداث آپارتمان های جدید می تواند باعث تسهیل خانه دار شدن مردم و کاهش سوداگری در حوزه مسکن شود.
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.