دلیل رکود عمیق بازار مسکن در فصل زمستان

آرش توکلی
1397/11/03
149
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دلیل رکود عمیق بازار مسکن در فصل زمستان

با گذشت بیش از یک ماه از فصل زمستان آمار امیدوار کننده ای در بخش خرید و فروش مسکن گزارش نشده و میزان نقل و انتقال واحدهای مسکونی هم چنان با افت و عدم خرید توسط متقاضیان همراه

با گذشت بیش از یک ماه از فصل زمستان آمار امیدوار کننده ای در بخش خرید و فروش مسکن گزارش نشده و میزان نقل و انتقال واحدهای مسکونی هم چنان با افت و عدم خرید توسط متقاضیان همراه بوده است. وضعیت بازارهای موازی از جمله ارز و سکه با ثبات تعرفه ها روبه رو شده و سوداگری در این بخش ها نسبت به 6 ماه گذشته به حداقل رسیده اما در بخش ملک و املاک سفته بازی و قیمت گذاری سرسام آور هم چنان توسط فروشندگان و دلال ها ادامه یافته و نرخ های پیشنهادی از قدرت توان خرید مردم خارج شده است.
به گزارش سرویس خبری متراژ، دولت طبق قانون اساسی موظف است حمایت های لازم از قبیل تامین زمین، کاهش بهای تمام شده زمین و تسهیلات بانکی ارزان قیمت را در اختیار آحاد مردم قرار دهد و کنترل و ساماندهی بازار مسکن را به عهده بگیرد. اما در چند ماه اخیر وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخش مسکن در دولت، برنامه منظم و مطلوبی را برای ثبات قیمت ها و حمایت از خریداران انجام نداده است.
یکی دیگر از وظایف دولت اشتغال زایی برای جوانان و مردم می باشد. بخش ملک و املاک مستعد اشتغال زایی در 1200 گروه می باشد، به همین دلیل رونق بخش مسکن باعث کارآفرینی و رشد اقتصادی در سطح جامعه می شود. اما افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث توقف ساخت و ساز توسط تولید کنندگان مسکن شده و همین عامل سبب بیکاری مشاغل مرتبط با بخش ساختمان می شود. این موضوع کاهش توان مالی مردم ، رکود و تورم اقتصادی را به همراه خواهد آورد.
بر همین اساس دولت و مجلس می بایست طرح ها و برنامه های مناسبی را به منظور ساماندهی بازار مسکن و عبور از شرایط رکود برنامه ریزی نمایند و سقف تسهیلات خرید خانه را مطابق با تورم روز و توان خرید متقاضیان پیش بینی نمایند، تا بار دیگر بخش ملک و املاک به دوران طلایی رونق خود بازگردد.
منبع: شهرخبر
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.