روش های مهار تورم در بخش اجاره بها

آرش توکلی
1397/11/04
240
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روش های مهار تورم در بخش اجاره بها

بازار اجاره نشینی در سال جاری دست خوش تغییرات زیادی شده و تورم اقتصادی تاثیر مستقیمی بر قیمت اجاره بها و هزینه رهن گذاشته است. صاحبان خانه نیز با مشاهده وضعیت بازار مسکن حاضر به تمدید اجاره ها به قیمت های منطقی نیستند

بازار اجاره نشینی در سال جاری دست خوش تغییرات زیادی شده و تورم اقتصادی تاثیر مستقیمی بر قیمت اجاره بها و هزینه رهن گذاشته است. صاحبان خانه نیز با مشاهده وضعیت بازار مسکن حاضر به تمدید اجاره ها به قیمت های منطقی نیستند و درخواست افزایش حداقل 40 درصدی هزینه را برای تمدید سالانه اجاره دارند. سوداگری و تعرفه گذاری توسط دلالان باعث شده که نرخ واقعی خرید آپارتمان و اجاره مسکن به متقاضیان پیشنهاد نشود و هزینه های سرسام آور و غیر منطقی که از توان مالی اقشار متوسط جامعه خارج است، در آگهی های ملکی درج شود.
به گزارش سرویس خبری متراژ، فصل تابستان به  فصل داغ اجاره نشینی شهرت دارد و بیشتر مستاجران در این بازه زمانی اقدام به جابه جابی می کنند، اما در تابستان سال جاری به دلیل افزایش هزینه اجاره بها و تورم ناشی از تاثیر بازارهای موازی بیش از 40 درصد متقاضیان قادر به انتخاب و سکونت در خانه های مورد نظر خود نشدند و به همین دلیل برخی از مردم به مناطق جنوبی و حاشیه کلان شهرها مهاجرت نمودند. خانوارهایی هم که قصد خرید خانه با استفاده از پس انداز و تسهیلات مسکن را داشتند به دلیل رشد 2 برابری تعرفه خرید آپارتمان موفق به معامله ملک مورد نظر خود نشده و به سمت اجاره مسکن هدایت شدند.
کارشناسان مسکن با توجه به چشم آنداز آتی این بازار و افزایش احتمال سهم اجاره از مجموعه بازار مسکن بر این باورند که بهترین روش مدیریت این بازار، استفاده از الگوها و تجربه های کشورهایی می باشد که بازار اجاره داری حرفه ای دارند.
صاحب نظران معتقدند: در سال های آتی با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و هزینه سرسام آور معامله یک واحد مسکونی، سهم اجاره رو به افزایش است و متقاضیان در این بخش رشد خواهند یافت. به همین دلیل دولت و مجلس باید با برنامه ریزی صحیح، از سوداگری در این بخش جلوگیری نماید.
دولت می تواند با کنترل قیمت ها و تعیین سقف قیمت اجاره بها در هر منطقه از سو استفاده دلالان و نابسمانی در بازار مسکن پیشگیری کند.
منبع: پایگاه خبری بانک مسکن  

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.