پیش بینی وضعیت خرید و فروش مسکن در انتهای سال 1397

آرش توکلی
1397/11/07
216
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پیش بینی وضعیت خرید و فروش مسکن در انتهای سال 1397

کمتر از دو ماه تا پایان سال جاری باقی مانده، اما وضعیت خرید و فروش ملک و املاک هنوز با رکود و کاهش معاملات ثبتی همراه است. در 6 ماه نخست سال 97 میزان تورم و رشد نرخ ها در بازارهای موازی سبب شد

کمتر از  دو ماه تا پایان سال جاری باقی مانده، اما وضعیت خرید و فروش ملک و املاک هنوز با رکود و کاهش معاملات ثبتی همراه است. در 6 ماه نخست سال 97 میزان تورم و رشد نرخ ها در بازارهای موازی سبب شد تا گرانی و پیشنهاد قیمت های خارج از عرف، در بخش مسکن رواج پیدا کند و سوداگری در این بازار به بالاترین حد خود برسد.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک کشور، میزان صدور پروانه های ساختمانی نیز به دلیل رشد نرخ مصالح ساختمانی کاهش یافت و برخی از سازندگان به دلیل نوسان شدید قیمت مصالح به ویژه میل گرد و سیمان، پروژه های در حال ساخت خود را به حالت نیمه تعطیل درآوردند. قدرت خرید مردم نیز با افت چشم گیر مواجه و میانگین استفاده از تسهیلات مسکن به کمتر از 30 درصد در کلان شهرها رسید. مستاجران نیز موفق به انتخاب و معامله آپارتمان مورد نظر در مناطق مرکزی پایتخت نشده و به بخش های جنوبی و شهرک های اطراف تهران مهاجرت نمودند.
تحقیقات میدانی نشان می دهد با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، هم اکنون بیشتر متقاضیان خرید آپارتمان حاضر در بازار مسکن؛ افرادی هستند که ملک را به قصد کالای سرمایه ای و به منظور افزایش دارایی خود معامله می کنند و با هدف حفظ و رشد دارایی خود در جست و جوی آپارتمان در این بازار می باشند.
این در حالی است که خانه اولی ها به دلیل تورم و عدم پوشش دهی تسهیلات مسکن برای خرید آپارتمان، موفق به انتخاب و معامله خانه نشده و در انتظار ثبات قیمت ها مانده اند.
گروه دیگر از متقاضیان فعال در بازار خرید و فروش مسکن، مالکانی هستند که که قصد خرید آپارتمان های مرغوب تر و بزرگ تری دارند و با این هدف در جست و جوی ملکی مناسب جهت معامله می باشند.
منبع : دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.