تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر بازار خرید و فروش مسکن

آرش توکلی
1397/11/11
499
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر بازار خرید و فروش مسکن

هزینه ساخت و ساز در چند ماه اخیر با تغییرات و نوسان شدیدی روبه رو شده، به همین دلیل سازندگان و انبوه سازان این بخش در انتظار ثبات قیمت ها برای آغاز احداث پروژه های مسکونی جدید

هزینه ساخت و ساز در چند ماه اخیر با تغییرات و نوسان شدیدی روبه رو شده، به همین دلیل سازندگان و انبوه سازان این بخش در انتظار ثبات قیمت ها برای آغاز احداث پروژه های مسکونی جدید و تکمیل ساختمان های نیمه کاره خود هستند. کارشناسان معتقدند گرانی مصالح ساختمانی، ناشی از سوداگری و حضور واسطه ها در این بازار می باشد و دلیل منطقی با توجه به این که سیمان و سایر مصالح در کشور تولید می شود، برای گرانی در این حوزه وجود ندارد.
وزارت راه و شهرسازی با شروع تورم و گرانی در بازار ملک و املاک برنامه خاصی به منظور ساماندهی این بازار و جلوگیری از افزایش قیمت های نجومی و دلال بازی نداشت، عدم نظارت باعث جولان دلالان و سردرگمی مردم شد و متقاضیان موفق به انتخاب و معامله ملک مورد نظر خود با قیمت منطقی نشدند.
میزان صدور پروانه های ساختمانی نیز به دلیل افزایش بیش از حد نرخ مصالح ساختمانی در پاییز سال جاری با افت 30 درصدی همراه شد و سرمایه گذاران با مشاهده وضعیت نابسمان بخش ساخت و ساز، حاضر به تزریق سرمایه به این بخش نشدند و بازارهای جایگزین را برای حضور انتخاب نمودند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، شاخص نرخ نهاده های ساختمان های مسکونی پایتخت در فصل پاییز 97 در حالی به عدد 331 نزدیک شد، که این رقم در مقایسه با شاخص مصالح ساختمانی بیش از 5 درصد رشد یافته است. کارشناسان دلیل این رشد را جهش قیمت ارز و نایاب شدن برخی از مصالح و تجهیزات ساختمانی بیان می کنند و معتقدند بهترین روش برای ساماندهی نرخ ها در بخش مصالح ساختمانی، نظارت و کنترل دولتی و ارائه تسهیلات برای سازندگان مسکن می باشد.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.