کاهش قیمت آپارتمان های متراژ بالا

آرش توکلی
1397/11/16
247
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کاهش قیمت آپارتمان های متراژ بالا

رفتار و سلیقه متقاضیان خرید خانه با توجه به نوسان شدید قیمتی در بازار مسکن تغییر یافته و گرایش به اجاره نشینی و معامله آپارتمان های متراژ پایین رشد قابل توجهی داشته است.

رفتار و سلیقه متقاضیان خرید خانه با توجه به نوسان شدید قیمتی در بازار مسکن تغییر یافته و گرایش به اجاره نشینی و معامله آپارتمان های متراژ پایین رشد قابل توجهی داشته است. قدرت خرید مردم متاثر از  تورم اقتصادی ناشی از تحریم ها و افزایش تعرفه دلار با افت چشم گیری همراه شد و در 6 ماه نخست سال جاری میزان نقل و انتقال مسکن با کاهش 60 درصدی روبه رو گردید. وزارت راه و شهرسازی هم اقدام خاصی به منظور ساماندهی بازار مسکن و تسهیل شرایط خانه دار شدن اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه انجام نداد. از سمت دیگر میانگین استفاده از تسهیلات بانکی خرید آپارتمان نیز به حداقل رسید و خریداران به دلیل عدم پوشش دهی این وام برای خرید خانه از دریافت آن انصراف دادند.
به گزارش متراژ، سرمایه گذاران و انبوه سازان نیز با مشاهده وضعیت میدانی بازار مسکن و افزایش قیمت مصالح ساختمانی از ساخت مسکن و هدایت سرمایه های خود به سمت این بازار صرف نظر نمودند و بازارهای موازی را جهت سود آوری و افزایش سرمایه انتخاب کردند.
مردم به دلیل قدرت مالی محدود به دنبال خرید آپارتمان های متراژ پایین رفته و در فایل های ارائه شده در مشاورین املاک به دنبال انتخاب و معامله این نوع واحدها بودند، اما افزایش میزان تقاضا برای این آپارتمان ها با عرضه آن ها هم خوانی نداشت و تنها 30 درصد از کل ساخت و سازهای کشور متعلق به آپارتمان های متراژ پایین بود، به همین دلیل نرخ های پیشنهادی مشاورین و دلالان برای فروش این خانه ها بالاتر از قیمت واقعی ارائه می شد.
نائب رییس اتحادیه مشاورین املاک تهران در خصوص خرید و فروش مسکن در این شهر گفت : قیمت واحدهای بالای 200 متر از نیمه دوم بهمن ماه با کاهش 25 درصدی روبه رو شده و هم اکنون بازار مسکن در شرایط رکود عمیقی به سر می برد.
مردم نیز قدرت خرید آپارتمان های متراژ بالا را ندارند و قیمت های ارائه شده برای این خانه ها معمولا با تخفیف و شرایط پرداخت اقساطی درج می گردد، اما باز هم میزان تمایل برای معامله این خانه ها بسیار کم است.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.