مشکلات صدور مجوز ساخت و ساز مسکن برای سازندگان

آرش توکلی
1397/11/29
397
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مشکلات صدور مجوز ساخت و ساز مسکن برای سازندگان

برای ساخت و ساز در ایران نیاز به دریافت مجوزهای مختلف از ارگان هایی نظیر شهرداری و سازمان نظام مهندسی می باشد. مراحل اخذ این مجوزها برخی اوقات حتی تا یک سال زمان بر است

برای ساخت و ساز در ایران نیاز به دریافت مجوزهای مختلف از ارگان هایی نظیر شهرداری و سازمان نظام مهندسی می باشد. مراحل اخذ این مجوزها برخی اوقات حتی تا یک سال زمان بر است و هزینه های زیادی نیز برای اعطای این تاییدیه ها باید پرداخت شود. همین موضوع سبب رشد قیمت تمام شده مسکن خواهد شد .
به گزارش متراژ، انبوه سازان و بساز و بفروش ها علاوه بر پیگیری برای تایید از سوی مراجع مختلف برای صدور پروانه های ساختمانی و سپری نمودن زمان زیاد به منظور رفع ایرادات اعلامی از سوی سازمان های مختلف می بایست هزینه خرید مصالح ساختمانی و کارگران را نیز پرداخت نمایند، که با توجه به افزایش سرسام آور نرخ مصالح ساختمانی و نوسان شدید در این بازار ریسک سرمایه گذاری در این بخش بیشتر شده است.
علاوه بر تعدد سازمان ها و ارگان هایی که مجوزهای مختلفی صادر می کنند، سازندگان برای پایان کار باید از آتش نشانی و زیر مجموعه های وزارت راه و شهرسازی که هرکدام قوانین خاص خود را نیز دارند، تاییدیه دریافت نمایند و به نوعی برای صدور سند ساختمانی از هفت خوان رستم عبور کنند.
برخی از کارشناسان سازمان نظام مهندسی معتقدند، جهت سهولت و ساماندهی به وضعیت ساخت و ساز در کشور باید قوانین ساخت و ساز یکپارچه شود و برای رسیدن به این مهم اراده ملی و تعامل دستگاه های مختلف حائز اهمیت می باشد. اما برخی از مدیران نظر متفاوتی درباره قوانین ساختمان ارائه می دهند. آن ها بر این باورند که هر بخش و ارگان باید مسئولیت یکی از مراحل ساخت و ساز را بر عهده بگیرد و از لحاظ استاندارد و قانونی این شیوه نظارت و صدور مجوز بسیار بهتر است.
اما سازندگان و انبوه سازان با گلایه از صرف زمان های طولانی برای اخذ مجوزهای زیاد از ارگان های مرتبط، درخواست تسهیل در روند صدور مجوزها و کاهش اتلاف وقت برای مراحل اداری و کاغذ بازی های جاری را دارند.
منبع: ایرنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.