روش کنترل رشد قیمت مسکن از نگاه کارشناسان

آرش توکلی
1397/12/08
238
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روش کنترل رشد قیمت مسکن از نگاه کارشناسان

در چند ماه اخیر قیمت خرید و فروش مسکن با افزایش پلکانی همراه بود. دستگاه های نظارتی و وزارت راه و شهرسازی هم اقدام خاصی به منظور ساماندهی و ثبات تعرفه ها در بازار ملک

در چند ماه اخیر قیمت خرید و فروش مسکن با افزایش پلکانی همراه بود. دستگاه های نظارتی و وزارت راه و شهرسازی هم اقدام خاصی به منظور ساماندهی و ثبات تعرفه ها در بازار ملک و املاک انجام ندادند. همین عامل باعث افزایش سوداگری و دلالی در بخش مسکن شد و نرخ گذاری سلیقه ای توسط مالکان انجام پذیرفت. متقاضیان نیز با مشاهده وضعیت قیمت ها و نابسمانی در این بخش از خرید منصرف شده و بخش دیگری از خانه اولی ها که در آروزی خانه دار شدن با استفاده از تسهیلات بانکی بودند هم به دلیل عدم پوشش دهی این وام برای خرید آپارتمان، موفق به انتخاب و معامله ملک مورد نظر خود نشدند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، یکی از عوامل دیگری که عامل بی تعادلی بازار مسکن گردید، هدایت نقدینگی و سرمایه ها به سمت بازارهای موازی از جمله ارز و طلا می باشد. سرمایه گذاران و مردم با مشاهده افزایش بی سابقه قیمت دلار پول های سرگردان خود را صرف خرید دلار برای کسب سود بیشتر نمودند و میزان ساخت و ساز و سرمایه گذاری در بخش ملک و املاک کاهش یافت. افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز سبب متوقف شدن پروژه های عمرانی و ضرر انبوه سازانی شد که واحدهای خود را پیش فروش نموده بودند و این شرایط موجب کاهش تولید مسکن در کشور ظرف 6 ماه اخیر گردید.
یک کارشناس اقتصادی در خصوص شرایط و قیمت مسکن گفت: روند رشد نرخ خرید و فروش ملک و املاک سقف مشخصی ندارد و تابع عرضه و تقاضای مسکن می باشد. در صورت تعادل میزان عرضه و تقاضا در این بخش، تعرفه ها به سمت ثبات پیش خواهد رفت و در صورت کمبود عرضه، میزان سوداگری و نرخ گذاری دلخواه و نجومی افزایش خواهد یافت.
این کارشناس خاطر نشان کرد: دولت باید برنامه منظم و جامعه ای برای نظارت و کنترل بازار مسکن تدوین نماید و حمایت لازم را از انبوه سازان و اقشار متوسط و ضعیف جامعه در راستای رونق بازار مسکن انجام دهد.
منبع: ایسنا
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.