رکود معاملات با کاهش قدرت وام مسکن

آرش توکلی
1397/12/09
185
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رکود معاملات با کاهش قدرت وام مسکن

در چند ماه اخیر قدرت خرید متقاضیان خرید خانه به پایین ترین سطح خود در 5 سال گذشته رسیده و میزان پوشش دهی تسهیلات بانکی حتی 20 درصد از هزینه خرید یک آپارتمان را نیز تامین نمی کند.

در چند ماه اخیر قدرت خرید متقاضیان خرید خانه به پایین ترین سطح خود در 5 سال گذشته رسیده و میزان پوشش دهی تسهیلات بانکی حتی 20 درصد از هزینه خرید یک آپارتمان را نیز تامین نمی کند. هرچند که مولفه های دیگری از جمله سوداگری و تورم اقتصادی تاثیر مستقیمی بر بازار ملک و املاک گذاشته اما عدم اتخاذ سیاست های صحیح از سوی دولت و سقوط قدرت وام مسکن باعث تشدید رکود در این بخش گردیده است. میزان ساخت و ساز مسکن هم به دلیل نوسان شدید قیمت مصالح ساختمانی با افت چشم گیری همراه شد و انبوه سازان از ساخت پروژه های مسکونی جدید انصراف دادند.
به گزارش متراژ، سامانه خرید و فروش آنلاین مسکن، آمار رسمی منتشر شده از سطح معاملات ملک و املاک نشان می دهد، با کاهش قدرت خرید، میزان نقل و انتقال آپارتمان های قدیمی ساز و کلنگی با رشد مواجه شده و متقاضیان به دلیل گرانی و عدم تامین بودجه مورد نیاز برای خرید آپارتمان های نوساز، تمایل به انتخاب و معامله واحدهایی با قدمت بالای 15 سال و در مناطق جنوبی و مرکزی کلان شهرها پیدا کرده اند.
در شرایط کنونی تسهیلات بانکی هیچ رابطه ای با سمت عرضه برقرار نمی کند، زیرا که سقف آن با وجود افزایش شدید بهای ساخت و در نتیجه قیمت نهایی خانه تعدیل نشده است. در صورت ادامه این وضعیت بازار مسکن به سمت رکود عمیق پیش خواهد رفت و باز هم شاهد کاهش معاملات خواهیم بود.
حال باید دید که برنامه دولت و مجلس برای ساماندهی به وضعیت اقتصادی و سقف وام بانکی برای خرید خانه در سال 98 چگونه خواهد بود و وزارت راه شهرسازی اقدام جدی به منظور ساماندهی به بازارمسکن و جلوگیری از سوداگری در این بخش انجام می دهد یا خیر؟
منبع: تی نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.