افزایش تمایل مستاجران به پیش اجاره مسکن

آرش توکلی
1397/12/11
160
زمان مطالعه: 3 دقیقه
افزایش تمایل مستاجران به پیش اجاره مسکن

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال برخی از اجاره نشین ها با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ها در بازار معاملات ملک و املاک اقدام به پیش اجاره و تمدید قراردادهای اجاره خود نمودند.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال برخی از اجاره نشین ها با توجه به غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ها در بازار معاملات ملک و املاک اقدام به پیش اجاره و تمدید قراردادهای اجاره خود نمودند. موجران نیز به دلیل کاهش تقاضا از تعرفه گذاری دلخواه و سرسام آور خود برای اجاره واحدهای مسکونی خود عقب نشینی کردند و حاضر به در اختیار گذاشتن املاک خود به متقاضیان با شرایط ویژه از جمله پیش اجاره و رهن شده اند. زوج های جوان هم که در چند ماه آینده ازدواج می کنند به اجاره پیش از موعد و ثبت قرارداد تمایل نشان داده و در مناطق پرتقاضا تهران این نوع معامله بسیار رواج یافته است.
در سال های گذشته پیش خرید آپارتمانی رواج یافته بود و متقاضیان از طریق پرداخت اقساطی موفق به خرید خانه می شدند. این راهکار برای جبران ضعف نقدینگی مردم بسیار موثر بود به همین دلیل در چند ماه اخیر که تعرفه اجاره نشینی با بی ثباتی همراه شد، مستاجران به دلیل نامشخص بودن آینده بازار مسکن اقدام به انعقاد قرارداد با اجاره نامه 98 با نرخ 97 می نمایند تا افزایش قیمت سال آینده در قرارداد آن ها لحاظ نشود.
به گزارش متراژ، سامانه جامع جست و جوی ملک و املاک کشور، بازار دوم معاملات اجاره خانه بر خلاف بازار مرسوم اجاره بها در یک مرحله منعقد نمی شود و در دو مرحله به ثبت می رسد. در مرحله نخست صاحب خانه و مستاجر توافق می نمایند و پیش قرارداد به امضا می رسد و زمان تحویل ملک که معمولا بین یک تا 3 ماه است، مشخص می شود. متقاضی نیز متعهد به پرداخت بیعانه شده و پس از آن با پرداخت ودیعه و در زمان پیش بینی شده کلید تحویل مستاجر می شود. در مرحله دوم نیز که پس از سکونت شروع می شود، قرارداد پس از ثبت پرداختی دوم اجاره نشین نهایی و لازم الاجرا می گردد.
منبع: دنیای اقتصاد
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.