بررسی آخرین تحولات بازار مسکن در روزهای پایانی سال 1397

آرش توکلی
1397/12/13
155
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بررسی آخرین تحولات بازار مسکن در روزهای پایانی سال 1397

در چند ماه اخیر با ثبات نسبی قیمت ارز و طلا بازار مسکن با افزایش حجم معاملات روبه رو شد و میزان خرید و فروش مسکن در بهمن ماه در مقایسه با دی ماه 15 درصد رشد داشت، اما به دلیل نبود چشم انداز روشن

در چند ماه اخیر با ثبات نسبی قیمت ارز و طلا بازار مسکن با افزایش حجم معاملات روبه رو شد و میزان خرید و فروش مسکن در بهمن ماه در مقایسه با دی ماه 15 درصد رشد داشت، اما به دلیل نبود چشم انداز روشن سیاسی و اقتصادی فروشندگان ریسک بالایی در خصوص واگذاری واحدهای مسکونی آماده تحویل خود انجام نمی دهند ودر انتظار سال جدید برای تعرفه گذاری آپارتمان های خود مانده اند.
به گزارش سرویس خبری متراژ، برخی از فروشندگان در ماه گذشته آپارتمان های خود را به فروش رسانده و در بازار به دنبال خرید واحدهای مسکونی مناسب و مقرون به صرفه ای هستند، اما مالکان با آگاهی از وضعیت نابسمان قیمت ها و احتمال افزایش مجدد نرخ خرید هر متر مربع آپارتمان؛ تمایل چندانی به معامله و واگذاری املاک خود به قیمت عرف بازار ندارند. دلالان نیز با هدف کسب سود بیشتر معمولا تعرفه هایی سرسام آور و نجومی را به مردم پیشنهاد می دهند و همین عامل باعث بی تعادلی بیشتر بازار مسکن شده است.
طبق آمارهای ثبت شده در سامانه های املاک کشور از اول تا ششم اسفند ماه بیش از 1620 معامله در شهر تهران به ثبت رسیده که نسبت به بهمن ماه افزایش چندانی مشاهده نشده. با این وجود برخی از بنگاه های املاک از دبه فروشندگان خبر می دهند و تحرکات سیاسی را عامل این موضوع می دانند. گروهی از انبوه سازان و فروشندگان با مشاهده استعفای وزیر امور خارجه و لایحه پالرمو از متقاضی درخواست مبالغ بیشتری نسبت به رقم توافق شده برای واگذاری واحدهای مسکونی را دارند و حاضر به تحویل ملک با قیمت توافق شده به متقاضی نمی باشند.
اما کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با توجه به کاهش شدید قدرت خرید مردم، بازار مسکن ظرفیت و کشش افزایش مجدد قیمت ها را نخواهد داشت و در سال 1398 با جهش قیمت مسکن مواجه نخواهیم شد.
منبع: اقتصاد نیوز
 

دیدگاه شما

دیدگاه شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.